En vindruva med erfarenhet

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

I min första kolumn tog jag upp ämnet ”pensionärer som resurs”. Även om jag genom åren har skrivit lite om andra ämnen också, har seniorfrågor varit framträdande i mina texter. Så även nu, när jag skriver min sista kolumn och sedan ger utrymme åt andra.Pensionärsorganisationer strävar efter att påverka äldres välbefinnande på många olika sätt. Här lyfter jag fram några saker som tagits upp i våra ställningstaganden inom Pensionärsförbundet i vårt distrikt.

Vi åldras alla. Finland åldras i god takt och år 2030 förutspås 26 % av befolkningen vara över 65 år. I Pargas är riktningen densamma. Det som är bra med det här är förstås att nu när välfärdsregionerna tar över ansvaret för social- och hälsovården så är vi äldre bra skattebetalare för kommunen, vars många tjänster betalas från välfärdsregionernas budget. Dessutom använder vi de tjänster vi betalar för i samhället och vi står för en stor del av verksamhetens omsättning. Pensionärernas betydelse som konsumenter underskattas.

Baserat på undersökningar upplever personer över 60 år allt oftare att åldrandet stigmatiserar människor på ett negativt sätt. Redan förra året ansåg 51 % av personer över 60 att ålder var ett negativt stigma. De äldre har en gemensam upplevelse av att bli behandlade som andra klassens medborgare i dessa dagar. Som tur är har jag inte märkt av detta själv – kanske har min uppfattningsförmåga redan försvagats så pass mycket. Om denna statistiska siffra också stämmer för Pargas, hoppas jag verkligen att denna inställning kommer att förändras till det bättre.

Den kraftiga övergången av tjänster till ett digitalt format uppfattas ofta som åldersdiskriminering. Man försöker ofta dämpa kritiken genom att säga att personlig service kommer att hållas vid sidan av digitala tjänster. Om vi ska vara helt ärliga kan vi erkänna att jämfört med digitala tjänster har personlig service ansikte mot ansikte försvårats allt mera; servicenätet har skurits ner, öppettiderna har minskats och serviceavgifterna har höjts. I och för sig, när samhället utvecklas, är denna övergång naturlig och de nya generationerna av pensionärer vet redan väl hur man använder digitala tjänster. Men det kommer ännu under en lång tid att finnas människor bland oss för vilka denna form av service är svår, för att inte säga omöjlig. Digitalisering är ingen utmaning för äldre, men det är en utmaning för skapare av digitala program, beslutsfattare, myndigheter och tjänsteleverantörer.

Ofta ses den äldre generationen som en grupp som lever i det förflutna och minns gamla tider. Jag erkänner att jag gillar att prata om minnen som jag upplevt tillsammans med mina gamla vänner. Men vi lever också i nuet och planerar för framtiden. Jag läste någonstans en bra definition av en gammal människa: hen är en person som har sett mycket av framtiden. Jag tror att det finns något i den definitionen som beskriver en äldre människas positiva inställning till livet.

Äldre människor är aktiva medlemmar i samhället. Det är vår allas uppgift att ta väl hand om människor i alla åldrar.

Till rubriken. Vid vår förenings 20-årsjubileum berättade pensionärsförbundets verksamhetsledare en perfekt liknelse till en gammal människa. Vad är ett russin? Det är en vindruva med erfarenhet.

Heikki Inkari

ordförande för Eläkeliitto i Pargas

Översättning: Malin Johansson