Entreprenörd

undefined
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Under våren har jag tillsammans med EU-projektet RIBS (Rolling Images in Business Startups) fått besöka och föreläsa på skolor i Stockholm och Åboland. Under turnéstoppen här på hemmaplan har jag dessutom haft äran att arbeta tillsammans med projektledare Jani Lastuniemi och ungdomssekreterare Joel Kronqvist.

I skolorna frågade många samma fråga; ”Hur kan jag som ung sälja min idé eller produkt och få den äldre generationens beslutsfattare att ta mig på allvar?”

Jag är övertygad om att varenda en av oss, du och jag, är expert på att sälja. Under hela ditt liv har du utvecklat en personlig säljteknik som passar just dig. Vi började vår träning som små barn då vi prövade oss fram och testade olika sätt att uttrycka oss och då vi blev äldre fortsatte vi utveckla våra förhandlingsmetoder. Först förhandlade vi med våra föräldrar om vårt godisintag för att sedan gå över till att förhandla om vår veckopeng och hemkomsttider. Då vi går på dejt, ja då säljer vi också! Vi spelar ner de negativa och försöker lyfta fram allt de goda, precis som då du säljer en ny idé eller produkt till en kund.

Det gäller bara att ta din redan färdigt utvecklade teknik och implementera den i din pitch.

Glöm skådespelet och fasaden! Ta all din energi och placera den istället i den bästa möjliga pitchen du kan göra, som dig själv!

Jag tror att en annan viktig nyckel till framgång är en tydlig identitet. Ett misstag som vi unga oftast gör då vi träffar vår första uppdragsgivare, kund eller chef är att vi snabbt slänger oss in i ett visst skådespel. Vi spelar den rollen vi så ofta ser i filmer och TV-serier.

Vi spelar den stereotypiska, korrekta och tråkiga affärsmannen och vi tror att det är så man måste vara.

Detta skådespel, den här fasaden vi byggt upp, kanske fungerar ett tag. En månad eller kanske till och med ett år. Men vad händer då du inte längre klarar av att upprätthålla skådespeleriet och fasaden rasar? Du visar din osäkerhet och sårbarhet och personen som tidigare placerat sitt förtroende i dig slutar ta dig på allvar. Eller ännu värre, börjar utnyttja din osäkerhet.

Varför lägger vi så mycket energi på att gömma det som får oss att sticka ut ur mängden på arbetsmarknaden? Vi som är unga, fulla av idéer och förhoppningar. Vi som har ett helt annat sätt att se på problem.

Glöm skådespelet och fasaden! Ta all din energi och placera den istället i den bästa möjliga pitchen du kan göra, som dig själv!

Jag lämnar dig med ett av mina favoritcitat, av mäklaren Fredrik Eklund: ”People will always forgive you – probably adore you – for being exocentric, but they will nerver forgive you (if they even notice you) for being boring.”

Oliwer Bäcklund,

entreprenör, 19 år.