Pargas önskelista till den statliga julgubben
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Det är inte endast hälften av pengarna och personalen som flyttar till det nya välfärdsområdet. Den verksamhet som blir kvar berörs också, eftersom det inte behövs en lika stor administrativ stab efter två år.
Den här sällsynta och ovissa situationen gör det svårt att formulera önskelistor för framtiden. Listan på projekt som borde förverkligas för att förstärka den framtida utvecklingen är lång.
Pargas behöver statens medverkan i flera av stadens egna projekt och dessutom behöver Pargas se till att staten satsar på verksamhet som staten upprätthåller i staden. De färjor som drivs av privata väglag är ett bra exempel på projekt som staden måste lobba för.
Kommunerna kommer efter vårdreformen att bli mera beroende av staten än de nu varit. Stora investeringsprojekt kan bli svåra att genomföra för de nya kommunerna, eftersom det ekonomiska svängrummet krymper.
Kommunernas nya statsandelssystem kommer att ha både vinnare och förlorare. Hur kommunernas ekonomiska situation ser ut efter att övergångsperioden i samband med vårdreformen är slut vet ingen.
Pargas har en ganska lång önskelista till den statliga julgubben, den är både konkret och abstrakt. Konkret borde flera byggprojekt med bidrag (delfinansiering) från staten genomföras och helt allmänt måste staten medverka till att trygga vardagen i skärgårdskommunerna.
Revideringen av skärgårdslagen är ingen riskfri operation för Pargas. Om antalet skärgårdskommuner ökar, kan pengarna per kommun minska.
Utöver de stora penningströmmarna i statsandelssystemet finns det regelbundet behov av statliga pengar för konkreta projekt, som en ny gymnastiksal. Ett annat konkret projekt är utbyggnaden av fiber till alla hem.
Den stora frågan för Pargas är ändå vägar, både på land och över havet.
Byggande och upprätthållande av infrastruktur är en ständig fråga i Pargas. Snart kan frågan bli mycket konkret och akut, om Rävsundsbron hamnar på havsbottnen mellan Kustö och Kirjalaön.
Om bron smulas sönder blir över 15 000 personer och 1 400 företag utan förbindelse till fastlandet och isolerade i Pargas övärld. På några dygn kan en stor del av byggarbetsplatserna i södra Finland stanna, då transporterna från industrin i Pargas uteblir.
Pargas har intressanta år framför sig, alla tänkbara kontakter till den statliga julgubben kan komma att behövas.
Tom Simola
Ansvarig utgivare