Posten tog timeout – plus i kanten?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Timeouten gäller postnummerområdena 21720 Korpoström, 21740 Utö, 23390 Iniö, 25940 Hitis, 25950 Rosala, 25960 Högsåra och 21295 Velkua – men däremot inte det tidigare beslutet att skära ner i utdelningen längs förbindelsebåtsrutterna.
Där är det framöver en dag i veckan som gäller – trots att Postis roll i det hela är rätt minimal. De har hämtat posten till förbindelsebåten, där sedan besättningen skött om utdelningen till de öar båten anlägger.
Både hos rederiet Finferries och på NTM-centralen har man uttryckt sin överraskning över ändringen. Några förhandlingar med de här två parterna har inte förts.
Postens områdeschef Hannu Riihimäki konstaterar dessutom att flera skärgårdsbor har hört av sig med förslag på olika kompromisslösningar och att man kommer att informera närmare om hur den här responsen kan tas i beaktande i ett senare skede.
Förslag på centralpostlådor på fastlandet och andra idéer har kastats fram – och det faktum att leveranser till t.ex. Korpo sköts, men Pärnäs på vägen skulle bli utan sin förbindelsebåtspost, låter aningen bakvänt.
Att Posti samtidigt gör reklam i sina egna kanaler (bland annat i reklambladet Postinen) för plus-märket som gör det möjligt för avsändaren att följa en brevförsändelse och att man i den marknadsföringen påpekar att en brevförsändelse med plus-märket levereras till adressaten inom två vardagar låter spännande. Tilläggstjänsten kan användas för brev som skickas inom Finland, med undantag för Åland. Det rimmar ju lätt illa med den nya förändringen i utdelningsfrekvens.
Det är tämligen svårt att leverera en försändelse inom två vardagar om utdelningen endast fungerar en dag i veckan till de ”svårtillgängliga ställena i skärgården och i ödemarken”. Vidare enligt produktbeskrivningen heter det att ”Brevet kan lämnas in på ett postkontor eller i Postis brevlåda”, men det finns samtidigt Postis brevlådor som endast vittjas ett par gånger i veckan (eller mer sällan) i skärgården.
På något vis känns det som att alla nyheter man lanserar inte är så rysligt genomtänkta.
Mikael Heinrichs 050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi