Nytillskott på mediefältet i Pargas

Näköala. Ralf Juslinin näkymät Frisk Bris-lehden toimituksesta eivät ole hullummat. Kuva: Mikael Heinrichs.
Rum med vy. Kontorsutsikten går inte av för hackor för Ralf Juslin på Frisk Bris. Foto: Mikael Heinrichs.
Rum med vy. Kontorsutsikten går inte av för hackor för Ralf Juslin på Frisk Bris. Foto: Mikael Heinrichs.
Publicerad:

Båttidskriften Frisk Bris har nyligen utkommit med sitt första nummer för 2016. Det är samtidigt det första numret som har kommit till med redaktionen i Pargas som bas.

– Men i dagens läge kan en redaktion fysiskt finnas var som helst, man är inte bunden till någon särskild ort eller lokal på samma vis som nån gång förr i tiden, snarare tvärtom, säger Ralf Juslin som nu jobbar från hemmakontoret med ”Brisen”.

Att Tuulimedia blir ny ägare för Frisk Bris blev klart i slutet av september i fjol. KSF Media Holding beslöt att sälja den år 1899 grundade tidskriften och vid årsskiftet tog Juslin över som chefredaktör efter Kari Wilén. Juslin har tidigare varit verksam bland annat som vd för Ekenäs Tryckeri /tidningen Västra Nyland samt som HR-chef vid KSF Media. Juslin har en livslång erfarenhet av segling och skärgård. Han har haft flera förtroendeuppdrag inom seglingsorganisationer och sedan tidigare varit medlem av Frisk Bris redaktionsråd.

Tuulimedia ger sedan tidigare ut den finskspråkiga seglingstidskriften Purje, som liksom Frisk Bris utkommer sex gånger i året. Där man kan försöker man förstås hitta synergieffekter tillsammans med Purjes chefredaktör, fotografen Klaus Somerkoski.

– I själva verket trodde man tidigare att tidskriften var grundad 1903, men vid noggrannare efterforskningar hittade vi i arkiven de första numren från 1899, berättar Juslin som är nöjd med att den egna tidningen plötsligt fick ytterligare fyra år på nacken.

Inget tvivel om att det är mer prestigefyllt att ha utkommit under tre decennier än två.

För Juslins del handlar det också delvis om att göra något helt annat. Under sin tid på KSF Media var han med om tolv samarbetsförhandlingar som alla var oerhört påfrestande.

– Under semestern förra sommaren och ett strandhugg i Airisto kom en kille och knackade på med en tidning och frågade om jag kände till den. Det var Klaus Somerkoski med tidningen Purje. Efter en stund kom också ”Brisen” på tal och jag sade som det var, det vill säga att den i princip var till salu. På den vägen är vi nu, säger Juslin.

Feedbacken sedan affären blev av har varit överväldigande positiv. Framtiden för en svenskspråkig, nischad branschtidskrift är utmanande – men trots det tror Juslin på dess framtid.

– Alla vi tre i kärngruppen är inbitna printentusiaster. Det handlar om den känslan du har just nu, det vill säga då du bläddrar i tidningen. Planen för ”Brisen” är dels att bredda området aningen, tidigare har fokus legat väldigt snävt på segling och nu kommer också motorer och naturen med in i bilden, säger Juslin som inte ser att tidskriften kommer att ta ett steg mot nätet.

Nytt är också systemet med roterande, återkommande kolumnister i tidningen. Dessutom finns det planer på att försöka etablera sig också på den svenska marknaden. Tuulimedia är en liten aktör, vilket samtidigt gör att beslutsfattandet är väldigt smidigt.

– Ingen av oss jobbar på heltid, men vi försöker odla kontakter och hålla ställningarna. För tillfället finns det sex olika båttidningar i Finland av vilka Tuulimedia har två, men det är samtidigt de två minsta. Också i Sverige läggs många tidningar ner då de blir olönsamma, men vår kostnadsstruktur är slimmad så att administrationskostnaderna är minimala, säger Juslin.

Synergieffekterna handlar långt om att produktionslinjen i princip blir den samma för de två tidningarna, utan att de ska börja se ut som varandra.

– Vi har samma grafiker, tryckeri och systematik bakom tidningarna. Visst korspollinerar vi en del också, men strävar efter att hålla produkterna skilda. Till innehållet är Frisk Bris aningen bredare, eftersom vi kanske behöver nå en litet annan typ av människor. Som svenskspråkig publikation lönar det sig inte att nischa sig ännu snävare, säger Juslin.

Lösnummerförsäljningen är något av ett problem, eftersom man inte kom med i Lehtipistes distributionsnätverk. Tidskriften kommer dock att finnas bland annat i Akademiska bokhandeln.

– Min tanke är att få in lösnummer åtminstone i några centrala gästhamnar i regionen, bland annat på Åland. I det här skedet handlar det kanske främst om att få synlighet och göra PR för den egna produkten, säger Juslin.

Purje byggde upp sitt varumärke på det sättet och har på fem år fått upp upplagan i 5 000 exemplar. Frisk Bris hade enligt senaste uppgifter en upplaga på omkring 2 000 exemplar.

– Närvaro på båtmässorna är också något vi funderat på, men vi är inte ännu i år med varken i Helsingfors eller Stockholm, men kanske nästa år om vi hittar en vettig samarbetspartner, säger Juslin.

Mikael Heinrichs

050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

Frisk Bris nummer 1/2016.
Frisk Bris nummer 1/2016.
  • Finlands och Nordens äldsta fortfarande utkommande båttidskrift.
  • Ägs sedan årsskiftet av Tuulimedia Oy som också ger ut den finskspråkiga seglingstidskriften Purje.
  • Har en upplaga på omkring 2 000 exemplar.
  • Utkommer med sex nummer per år.