Pargas Servicepunkt fyllde ett år
Det var öppet hus med kaffeservering i Pargas stadshus i dag då Servicepunkten fyllde ett år. I Servicepunkten kan man sköta sina ärenden med den offentliga förvaltningen, det vill säga FPA, skatteförvaltningen, polisens tillståndsförvaltning, magistraten, arbets- och näringsbyrån samt kommunen.
Utbudet kompletteras av distansservice då man kan kommunicera med myndigheternas sakkunniga via nätet.
Servicepunkten upprätthålls av kommunen. Förutom Pargas är Uleåborg, S:t Michel, Saarijärvi och Pelkosenniemi de fem pilotkommunerna för den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice.
– Antalet myndighetsärenden per månad är ungefär 500, berättar stadens informationschef Anne-Maarit Itänen.
– En klar höjning märks till exempel vid deklarationstider, säger kundrådgivare Elina Lajunen.
Antalet turistbesök är sommartid cirka 250-300 per månad.
Stadens tidigare infosekreterare och första kundrådgivare i Servicepunkten Kirsti Mecklin var en av dem som tittade in till Servicepunkten i går. Hon blev officiellt pensionär 1 augusti men slutade redan i april.
– Det var mycket nya och jättefina uppgifter, så det var lite synd att sluta men å andra sidan var det klart att jag skulle pensionera mig.
– Ibland fick man också lite svårare frågor och då gällde det att ta reda på sakerna. Man kan ju inte svara att jag vet inte eller att jag tror utan man bör vara exakt med rätta svar.
– Ja nog ska man veta och vara säker, säger Martti Nilsson som jobbar som kundrådgivare tillsammans med Elina Lujanen.
Har du något exempel på en knepig fråga?
– En gång fick vi frågan om var man skulle hitta en sällsynt fjäril som skulle fotograferas. Denna fråga löstes snabbt eftersom en av de anställda inom staden råkar vara en fjärilsexpert.
Leena Lehtonen
040 563 8717/leena.lehtonen@aumedia.fi