Verkstaden fyller 50 år

Katsotaan mitä tulee. Erik Hellberg ei osaa sanoa mitä tulevaisuus tuo mukanaan korjaamoalan osalta. Kuva: Mikael Heinrichs.
Vänta och se. Erik Hellberg vet inte vad framtiden för med sig inom verkstadsbranschen. Foto: Mikael Heinrichs.
Vänta och se. Erik Hellberg vet inte vad framtiden för med sig inom verkstadsbranschen. Foto: Mikael Heinrichs.
Publicerad:

I dag är det Erik Hellberg, 64, som är ägare och vd för verkstaden A & A Hellberg, där initialerna syftar på Eriks far Artur och farbror Arvid. De köpte år 1956 Sauvon Autokorjaamo och flyttade nio år senare verksamheten till en nybyggd verkstadshall i Pargas, där företaget ännu i denna dag fungerar. 450 kvadratmeter har utökats i några etapper till dagens omkring 1 000 kvadratmeter med både service och plåtreparationer.

Erik Hellberg kom in i bilden 1982 efter att hans far avlidit och sedan 1995 har han basat för företaget.

– Då hade jag jobbat en tid inom branschen både i Mariehamn och Forssa, så jag kunde ju en del. Det var dom andra som fick betala mina största misstag i början, skrattar Erik hjärtligt.

För tillfället sysselsätter verkstaden åtta personer och man får ta en klart längre svängom då man skall hitta fram än vad man gjorde ännu för tio år sedan.

– Det hade nog varit ett större problem förr, nu har ju alla gps till sitt förfogande, skrattar Erik.

Däremot är det den tekniska utvecklingen som står för de stora utmaningarna.

– Tekniken har gått framåt med stormsteg och konjunkturerna ställer förstås sina krav. Men en verkstad i den här storleken har trots allt haft ganska jämnt med arbete. Topparna är inte så höga, men å andra sidan är inte heller dalarna så djupa.

Ända sedan 1967 har Hellbergs erbjudit märkesservice, i dagsläget för Peugeot och Citroen. Fram till 2002 då gruppundantagsförordningen trädde i kraft kunde verkstäder själva sluta avtal med återförsäljare av olika bilmärken om auktoriserad märkesservice. Numera sluts avtalen direkt med importören. Däremot är det friare för mindre verkstäder att utbilda sig för att serva olika bilmodeller.

PK-arkiv.
PK-arkiv.

– I dag är det nog elektroniken som är den största utmaningen. Den ställer krav på både utrustning och utbildning för personalen för att man skall hänga med. För en montör räcker det inte längre att man behärskar verktygen och tekniken, utan man skall också behärska datorsystem och språk, främst engelska.

Tillgången till arbetskraft har däremot aldrig varit ett problem.

– Vi har fått folk på praktik och sommarjobb från yrkesinstitutet och högstadiet, många av dem

har sedan hittat ett jobb hos oss. I dag skulle jag säga att alla utom plåtslagarna har kommit till oss den vägen, via praktikperioder. Det är positivt, eftersom man då redan vet att det handlar om bra typer som man känner från tidigare.

Ungefär en tredjedel av arbetet som utförs gäller Citroen och Peugeot och det är än i dag – precis som för trettio år sedan – långt stamkunder det hela bygger på.

– Det finns sådana som har servat sina bilar här ända sedan början och sedan de som är kunder i andra generation. Märkesservicen hämtar en del kunder också från andra orter, men i övrigt är det lokalt som gäller.

Exakt vad framtiden för med sig inom verkstadsbranschen vet ingen. Besiktningsrätten har varit på tapeten en del de senaste åren, men för tillfället är den diskussionen inte brännhet.

– Besiktning skulle vi också ha möjligheter till, den tekniska utrustningen har vi redan och vissa i personalen har till och med gått delar av utbildningen. Men man vet ju inte riktigt vart det pekar i framtiden. Det enda som är säkert är att intervallservice aldrig kommer att ersätta besiktningen helt och hållet, men däremot kan den ändra på besiktningsintervallet.

Om man går in för att förlänga besiktningsintervallen, finns det enligt Erik Hellberg en enorm överkapacitet på marknaden då man ser till besiktningskontor som i dag dyker upp rätt tätt – till exempel i S:t Karins.

– Att besiktningskontoren skulle börja med verkstadsverksamhet är nog ett större steg än att en verkstad börjar med besiktning, tror Erik Hellberg då han får frågan om han är rädd för eventuell konkurrens från det hållet om en sådan lagändring går igenom.

– Det gäller att vänta och se.

Mikael Heinrichs

050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

A & A Hellberg

  • 1956 Bröderna Artur och Arvid Hellberg köper upp Sauvon Autokorjaamo som på den tiden sysselsatte fyra montörer förutom bröderna själva.
  • 1965 Bröderna lät bygga en ny verkstadshall på 450 kvadratmeter i Pargas och öppnade verkstaden den 7.12.1965.
  • 1967 Slöt avtal om Renault-service. Sedan dess har verkstaden alltid haft både märkes- och fri verkstadsservice.
  • 1974 Verkstaden utvidgades till ca 900 kvm.
  • 1981 Avtal om Toyota-service.
  • 1982 Den ena brodern, Artur, avlider och sonen Erik kommer med i bilden som företagare.
  • 1991 Avtal om Citroen- och Suzuki-service.
  • 1995 Arvid går i pension, Erik tar över som ensam företagare.
  • 1996 Verkstaden går med i den internationella AD-verkstadskedjan.
  • 2002 I och med gruppundantagsförordningen upphör avtalen för Toyota, Renault och Suzuki.
  • 2014 Peugeot-servicen träder in i bilden eftersom många av specialverktygen och reservdelarna är samma som för Citroen-bilar.