Ny kioskföretagare satsar på lokalproducerat
Tage Wennerström har sedan februari drivit kiosken i Lillmälö färjfäste.
I november sålde Wennerström sina aktier i Pargas Port och tog i stället över kiosken i Lillmälö. Helt ny ägare till Lillmälö kiosken är han inte eftersom Pargas Ports ägare köpte kiosken för snart två år sedan av den dåvarande ägaren Antero Hakanen. Sedan dess har kiosken förvandlats till en minibutik som bland annat säljer lokalproducerade färskvaror och ett café. Under vintern har Wennerström renoverat och gjort en liten tv-hörna där man kan sitta och läsa eller se på tv om man har lång väntetid till färjan. Han kommer att fortsätta förnya stället, bland annat ska gården piffas upp och det ska byggas en till terass. Wennerström har i flera år också drivit kiosken i Våno färjfäste, där säljs samma typ av produkter men urvalet är lite mindre.
Affärsidén är att satsa på lokalproducerade varor som till exempel kött från Mielisholm och Sorpo, rökt fisk från Kasnäs och grönsaker från lokala gårdar. Han säljer också baslivsmedel, smycken, böcker, lösgodis och färskt bröd. I caféet får man varm korv, varma baguetter och färskt kaffebröd. Man får ringa och beställa varor som man sedan kan plocka upp till exempel på vägen ut till stugan. För tillfället har kiosken inget namn, när ägarna var Pargas Port hette den Lillmälö Port, men nu behöver stället ett nytt namn.
– Som bäst håller jag på att göra webbsidor till båda kioskerna och då skulle det ju vara bra om de hade något namn, för tillfället kallar jag dem bara Våno kiosk och Lillmälö kiosk. Jag har en låda här vid Lillmälö kiosk där man får lämna namnförlag.
Wennerström bor på holmen Tammo utanför Pargas Port. Han började med att sälja egenodlade jordgubbar till Pargas Port vid sidan av sitt arbete vid Viking Line och utvidgade småningom med en kiosk i Våno. Fortfarande jobbar Wennerström heltid som chef för den ekonomiska säkerheten på Viking Line, kioskverksamheten sköter han vid sidan av jobbet och på sina lediga dagar. Familjen hjälper med försäljningen när han själv inte är på plats.
Under intervjun kommer det in flera kunder, de flesta vill ha kaffe och en munk medan de väntar på att färjan ska gå. En man som aldrig tidigare varit i Nagu frågar vad färjan kostar. Tio euro svarar Wennerström rappt, sedan skrattar han till och informerar kunden att färjan är gratis. Man märker att Wennerström inte är ny inom kundservice, han småpratar glatt med varje kund som stiger in. I bagaget har Wennerström gedigen erfarenhet av försäljning och kundservice, har har nämligen jobbat 8 år som försäljare och 15 år som butikschef vid Viking Line.
– Det har nu bara blivit så att verksamheten vid sidan av jobbet har blivit större och större. Jag gillar utmaningar och vill utnyttja tiden effektivt. Kanske man borde slå av lite på takten, men affärsverksamhet står mig nära hjärtat och så vill jag gärna få ut lokalproducerade produkter till kunderna. Jag kommer från en familj som har livnärt sig på småjordbruk och fiske. Min farfars far köpte Tammo gård på 1800-talet. Jag vill kunna erbjuda folk ett ställe där de får olika produkter från skärgården. Lokala producenter som vill få ut sina varor får gärna ta kontakt med mig.
Marina Saanila