Sovjetklassiker restaureras i Pargas

Pobeda
Tallinn. Sundström köpte bilen i Tallinn.
Publicerad:

GAZ-M20 Pobeda

Bilen tillverkades under åren 1946-1958

Bilen ansågs inte som en snabb bil i och med att den vägde så mycket, men den ansågs pålitlig och stabil och den hade sådant vrid att den klarade av de usla vägarna i Sovjetunionen.

Bilen användes flitigt som taxi.

Totalt tillverkades 235 599 exemplar.

Popedas tronföljade blev Volga.

Staffan Sundström och Jani Öhman återupplivar en riktig kulturhistorisk pärla. Målsättningen är att hinna köra Pobedan före vintern kommer.

Staffan Sundström hittade den gamla GAZ-M20 Pobedan i Tallin i februari. Bilen var i gott skick och hade kvar motorn. Det är lätt att hitta reservdelar från Ryssland till Pobeda-bilar, men att hitta en hel motor kan vara knepigare. Nu ska bilen restaureras till sitt ursprungliga skick. Sundström hoppas på att hinna ta en tur med bilen före vintern. Under vintern ska Öhman måla bilen. Färgen kommer att vara GAZ egna beige, som är ganska nära den nuvarande tonen.

Varför Ville Sundström restaurera just en GAZ-M20 Pobeda?

– Den här bilen är en del av vårt kulturarv. Pobedan var den vanligaste taxibilen i Finland i och med att importen av bilar från väst begränsades kraftigt, förklarar han.

Sundström har också grundat en förening för bilentusiaster; Pargas retrocars rf. Föreningen välkomnar alla som är intresserade av att rusta upp gamla bilar. Han planerar att föreningens medlemmar i framtiden kunde träffas regelbundet med de fina gamla bilarna.

Jani Öhman har i Rödjan öppnat den nya bilverkstaden JS Fixarit. Verkstaden reparar allt från t.ex. bilmotorer till gräsklippare och båtar. Han har tidigare haft en verkstad i Lundo, men tanken har hela tiden varit att hitta en lämplig lokal i Pargas och flytta hit.

Laura Johansson