AI-professor föreläste för Bravapersonal: ”Var kritiskt nyfiken”

Forskaren och företagaren Linda Mannila höll på måndagen en föreläsning om artificiell intelligens för personalen i Brava lärcenter. Bild: Mikke Pöyhönen/Mimmit koodaa.

Chattroboten väcker diskussion

Sedan Chat GPT lanserades för drygt ett år sedan har det förts många diskussioner i samhället och utvecklingen har gett upphov till nya frågeställningar. Chattroboten som med hjälp av artificiell intelligens kan svara på frågor har väckt diskussion, framför allt inom utbildningssektorn.

– Man har blivit tvungen att stanna upp och fundera hur den här nya typens verktyg fungerar och de möjligheter och utmaningar de för med sig, säger LMannila.

Mannila, som är biträdande professor i datavetenskap vid Helsingfors universitet sedan september ifjol, höll en tvåspråkig föreläsning för personalen i Brava lärcenter på måndagseftermiddagen. Förutom heltidstjänsten som AI-professor är hon också gästforskare vid Linköpings universitet i Sverige och driver företaget Digismart. Företaget erbjuder allt från föreläsningar och utbildningar till projektledning och utredningar kring digitalisering, utbildning och samhällsutveckling.

Vad är “på riktigt”?

Mannila betonar att vi har haft olika AI-lösningar i vår vardag länge, men att diskussionen i samhället tog fart i samband med chatbottarnas intåg. För en del är det lättare att omfamna det nya verktyget än för andra. Utvecklingen har gjort att det blir allt svårare att skilja mellan vad som är ”på riktigt” och vad som inte är det.

– Vi kan inte vara säkra på att den text som ”Pelle” lämnar in är skriven av ”Pelle”. Hur ska man hantera detta? Det samma gäller bild, video och ljud. Det är viktigt att vi för sådana diskussioner och funderar på vad det innebär.

Vi behöver lära oss använda AI-tjänster

Vidare betonar Mannila att vi behöver både lära oss att använda AI-tjänster och få en tillräcklig grundförståelse av hur tekniken fungerar. I skolvärlden är det lätt hänt att diskussionen kring AI får en negativ klang, men det finns också många fördelar med AI-utvecklingen.

– AI-tjänsterna kan hjälpa oss spara tid, ge nya tankesätt och fungera som bollplank.

Som exempel lyfter Mannila fram att vi kan ha hjälp av chatbottarna i vardagliga situationer: från att översätta och bolla texter, till att få idéer till en festmiddag eller förslag på en resplan inför semestern med sevärdheter som intresserar just oss

– Våga testa, alla kan ha nytta av AI på eget sätt, men var kritiskt nyfiken, säger Mannila.

Malin Johansson

Linda Mannila
Ålder: 44
Född och uppvuxen: i Kristinestad
Bor: i Pargas sedan år 2011
Jobbar som: biträdande professor i datavetenskap vid Helsingfors universitet. Gästforskare vid Linköpings universitet i Sverige. Företagare.
Familj: man och två barn
Intressen: taekwondo, gymträning, körsång, spel i olika former

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*