Äldrerådgivning erbjuds 75-åriga Pargasbor – ”Hoppas många vill delta”
Nu erbjuder Varha gratis hälsogranskning för personer som fyllt 75 i Pargas och på Kimitoön. Målet är att främja hälsa och välbefinnande och upptäcka sjukdomar i ett tidigt skede.
Förebyggande verksamhet för äldre
En ny service som handlar om förebyggande verksamhet för äldre i form av hälsogranskningar och kartläggning av funktionsförmågan gällande 75-åringar startar i Pargas. Tanken är att servicen i fortsättningen ska finnas inom hela Varha och nu kör man igång med den i Pargas och på Kimitoön. I Åbo har man redan haft ett pilotprojekt som visade sig vara lyckat.
En del 75-åriga Pargasbor kanske redan har fått en kallelse med posten, medan andra ännu får vänta på sin tur.
– Vi skickar en kallelse till hälsogranskning där man får träffa mig och vår fysioterapeut, berättar Christin Eriksson som jobbar som hälsovårdare inom Varha.
Kallelserna skickas ut i flera etapper
Hälsogranskningen omfattar också ett besök på laboratoriet och så konsulterar man även läkare och hänvisar till andra tjänster vid behov. Hon betonar att det är frivilligt att delta i kartläggningen och det kostar ingenting. Eriksson tar emot de som anmäler sig på Seniorpunkten i Pargas, men har även möjlighet att hålla mottagning i Korpo och Iniö. Kallelserna skickas ut i flera etapper. Totalt skickas 261 kallelser till 1948 födda ut i år och i början av nästa år. Senare nästa år står 1949 födda i tur.
I frågeformuläret får man svara på frågor som bland annat berör funktionsförmågan, levnadsvanor och medicinering.
– Målet är att erbjuda en individuell omfattande bedömning av hälsan och att i ett tidigt skede upptäcka riskfaktorer för ohälsa. Möjligheten till en individuell diskussion och handledning kan stärka resurser till egenvård och en självständig vardag, säger Eriksson.
Trygghet, delaktighet och rådgivning för äldre
Besöket hos hälsovårdaren räcker cirka en och en halv timme.
Emma Soveri som är chef för tjänster som stöder funktionsförmågan inom Varha säger att man med denna service också vill främja trygghet, delaktighet och rådgivning för äldre genom att handleda kunden vidare i servicenätverket vid behov. Hon hoppas förstås att så många som möjligt ska ta tillfället i akt och anmäla sig till hälsogranskningen.
– Hoppas många vill delta!
Malin Johansson