Archipelago Technics tänker om – "IT är en del av allas vardag och man måste kunna prata öppet om det utan att någon hör på"

kunddisk, två herrrar
Positiivinen rakennemuutos. Uudelleenjärjestelyn kautta asiakkaan on mahdollisuus saada 100-prosenttisesti asiakkaaseen keskittynyt työntekijä. Kuvassa Kasper Kronberg ja Kalle Jonsson.
kunddisk, två herrrar
Nya vindar. Från och med årsskiftet satsar Archipelago Technics på hembesök och kundtjänsten vid kassan är endast tillgänglig genom tidsbokning under vardagar. På bilden Kasper Kronberg (t.v.) och Kalle Jonsson. Bild: Malin Johansson.
Publicerad:

Från och med den 1 januari är IT-företaget Archipelago Technics kundtjänst vid kassan endast tillgänglig genom tidsbokning – förutom på lördagar då man fortfarande får snabbhjälp.

– Istället kommer vi att lägga mer resurser på hembesök för att kunna erbjuda en så personlig och smidig service som möjligt, säger Archipelago Technics vd och grundare Kasper Kronberg.

Bättre möjlighet att fokusera på kunden

Kronberg förklarar att man genom omstruktureringen har möjlighet att ha en anställd som är 100 procent fokuserad på kunden. Han berättar vidare att det har varit utmanande att kunna erbjuda personlig service vid kassan samtidigt som det händer så mycket i företagsbranschen och det är många kunder som samtidigt behöver få hjälp och stöd i olika IT-ärenden. Många lokala företag är kunder hos Archipelago Technics som är beläget på Ålövägen 7 i närheten av Pargas centrum.

– Genom att boka tid till kundtjänsten garanteras man personlig service i lugn och ro och är det nu så att man blir i spadet, så är det bara att komma in, säger

Kronberg och påpekar att man dessutom under lördagar fortfarande har kvar snabbhjälpen vid kassan.

Satsar på hembesök

Han understryker att det här är en positiv omstrukturering som på alla sätt även gynnar kunden och dessutom underlättar för många äldre kunder då man lägger extra fokus på hembesök. Kronberg berättar att det många gånger handlar om borttappade lösenord och abonnemang som har slutat fungerat och då har man ofta ändå varit tvungna att åka hem till kunden för att kunna lösa problemet.

– Det har varit ett stressmoment för många då det kan vara tre, fyra kunder i kön som väntar på sin tur och då är det inte alltid så lätt att komma ihåg sina lösenord.

"Man behöver inte skämmas"

Samtidigt förbättras dataskyddssäkerheten och man får ett mera vattentätt system då det på företaget jobbar fem fastanställda och tre inhoppare som alla samtidigt kan ha olika kunder och problemlösningar.

– Det är ingen skillnad om man är ung eller gammal, IT är en del av allas vardag och man måste kunna prata öppet om det utan att någon hör på. Man behöver inte skämmas, understryker Kronberg.

Archipelago Technics har kunder runtom i hela Egentliga Finland och under år 2019 hade man också under en kort tid en affär i Åbo, men det visade sig inte vara lönsamt. Kronberg förklarar att det fungerar utmärkt med kunder i Åbo-nejden då två av hans anställda är bosatta i Åbo och smidigt kan kombinera jobbresorna med kundbesök. Inköp i butiken kan man göra som tidigare.

– Kunderna är fortfarande alltid välkomna för inköp och för att lämna eller hämta arbete.

Fjärrsupport kan erhållas genom att ringa servicenumret* 0600 15252 (mån-fre 9-17 och lördag 10-14, 1,98€/min + lna/msa, övrig tid 3,96€ + lna/msa) *förutom för avtalskunder. Archipelago Technics finns också på Facebook: facebook.com/archipelagotechnics. Bokning och övriga ärenden: 0405829704.

Malin Johansson