En Jeep med en unik historia: – ”Den var en juvel för honom”
I Kirjala står en Jeep CJ-5 Renegade som glänser i kapp med höstsolen. Juvelen som är från 1975 och snart firar högaktningsfulla 50 år, museiregistrerades under våren efter att ha genomgått en fullständig renovering. Bilen har en intressant historia och har i tiderna ägts av Jouko Nordell, ägaren av Salora, som bland annat använde Jeepen till att flytta sitt flygplan i Lappland. Ulf Jahnssons pappa Ralf Jahnsson köpte sedan fordonet av Nordell år 1976.
– Den var en juvel för honom, han var mycket stolt över bilen, berättar Uffe om sin pappa.
Många barndomsminnen förknippade med Jeepen
Bilen användes nästan bara under somrarna och Uffe har många barndomsminnen förknippade med Jeepen som var hans pappas ögonsten. Bland annat minns han hur familjen en smällkall julannan dag hälsade på hos Uffes mormor som bodde i Åbo – då fick Jeepen komma ut trots kylan. Men alla minnen är inte positiva. En gång råkade Uffes mamma få sladd på bilen så att den välte.
– Det första farsan frågade var ”hur det gick med bilen” och sedan fick min mamma en utskällning. Samma dag råkade han själv ut för samma sak då han av misstag bromsade alltför kraftigt.
Det första farsan frågade var ”hur det gick med bilen” och sedan fick min mamma en utskällning.
Sedan år 2022 har bilen varit i Uffes ägo, efter att hans pappa gick bort. Innan dess stod Jeepen orörd i många år i ett garage och fick bland annat fuktskador. Det har krävts både tid och pengar för att få juvelen att glänsa och fungera igen – något som Uffe lovade sin pappa att han ser till att den gör. Ett år och tre månader krävdes det för att uppfylla det han lovat.
– Ta den tid du behöver, men gör det ordentligt, var Uffes råd då han kontaktade Fredrik Robertsson för att renovera Jeepen.
Då han fick tillbaka bilen i maj 2024 var den som ny med reservdelar från USA – men den blåa ursprungsmålningen är kvar. Jeepen är också speciell såtillvida att den är en Levi's edition eller upplaga och på sidan av bilen finns fortfarande det röda, kännspaka Levi's märket kvar och bänkarna är beklädda med denim. På den svarta registerplåten står det med vita bokstäver ”ULF 67”.
Den fina höstdagen till ära bjuder Uffe på en tur genom byn. Att höra en fem liters V8 starta är ett av de mest amerikanska ljud man kan tänka sig. Med vant grepp rattar Uffe sin Jeep som är förvånansvärt lätt att styra och vi rullar fram genom byn på de smala sandvägarna.
– Jag brukar först kolla väderleken, innan jag beslutar mig för en åktur.
Bilen har tre växlar och drar cirka 25 liter på 100 – alltså är det inget billigt fordon i drift. Men med tanke på att Uffe får köra max trettio dagar per år med sin museiregistrerade Jeep, blir det inte så många kilometer i året som den rullar.
– Farsan har skött bra om den och det tänker jag också göra.
Med vinden i håret och en skrålande radio susar vi fram längs vägarna och jag kan känna nostalgin och det känslomässiga värdet bilen har ända ut i mina fingertoppar!
Jeep Renegade CJ-5
Tillverkare: Willys Overland Motor Inc.
År: 1975
Färg: ljusblå
Platsantal: 1+3
Längd: 3650 mm
Totalmassa: 2040 kg
Cyl.antal: V8
Växlar: 3+R
Vad krävs för att göra ett fordon till museifordon?
Det ska ha gått minst 30 år sedan utgången av tillverkningsåret och museifordonet måste ha befunnit sig i ett skick som motsvarar originalet, dvs. ha restaurerats eller konserverats på ett lämpligt sätt.
Om ett fordon ska göras till ett museifordon måste det genomgå en ändrings- eller registreringsbesiktning.
För besiktningen krävs ett separat intyg om fordonets lämplighet som museifordon som utfärdats av en kontrollant som auktoriserats av museibilsorganisationen. På basis av detta intyg och den kontroll som gjorts vid besiktningen kan besiktningsstället registrera fordonet som museifordon.
(källa: https://www.a-katsastus.fi/sv/besiktningstjanster)