Fostran och inlärning i Pargas
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
För ett år sedan skrev jag om det nyöppnade lärcentret Brava. Nu skriver jag mer informellt om sektorn för fostran och utbildning. Som tidigare rektor och klasslärare i Pargas stad är jag särskilt intresserad av verksamheten inom sektorn för fostran och utbildning och i allmänhet av frågor som rör barn och unga. Skillnaderna mellan språkgrupperna i hur undervisningen organiseras intresserar mig också. Vi bor i samma stad, Pargas, men ibland förvånas jag över de olika arbetssätten.
Vi bor i samma stad, Pargas, men ibland förvånas jag över de olika arbetssätten.
Skolnätet har utretts flitigt i Pargas under de senaste åren. Ibland har man använt konsulttjänster och ibland har utredningarna gjorts med egna resurser. Ibland har beslut också fattats. Det är tydligt att de låga födelsetalen skapar tryck att granska skolnätet inom småbarnspedagogiken och utbildningen. Snart kan det åter vara dags för en mer detaljerad granskning av skolnätet om vi inte lyckas förbättra inflyttningsstatistiken. Bristen på bostäder och intressanta tomter fördröjer inflyttningen till Pargas, som vi absolut behöver. Dessa frågor försöker Samlingspartiet i Pargas främja med alla medel som finns tillgängliga.
Arbetet i skolorna tycks löpa relativt väl och det finns samarbete mellan språkgrupperna. Jag tror dock personligen att för att den levande tvåspråkigheten och jämlikheten ska kunna förverkligas behövs det ytterligare åtgärder. Pargas är en relativt liten stad sett till invånarantal och det känns märkligt om åtgärder som rör organiseringen av undervisningen planeras och genomförs samtidigt av de olika språkgrupperna. Nu vore det ett ypperligt tillfälle att samordna krafter och resurser. Reformen av stödet för lärande och förändringar i timfördelningen träder i kraft nästa läsår, och dessa åtgärder kräver att staden uppdaterar sin läroplan m.m. Det vore bara klokt att utföra detta planeringsarbete gemensamt för de olika språkgrupperna. Samtidigt skulle vi säkerställa jämlik behandling av eleverna i hela staden.
Ur elevernas och familjernas perspektiv vore det motiverat att enhetliggöra praxis för hur undervisningen organiseras. Nästan årligen har vi elever/familjer som byter från finskspråkig till svenskspråkig undervisning och vice versa. Om timfördelningen och undervisningsinnehållen skiljer sig mycket kan det vara svårt för utbildningsanordnaren att säkerställa vilka undervisningsinnehåll som exempelvis har blivit utelämnade. Även olika bedömningspraxis mellan språkgrupperna skapar onödig förvirring. En enhetlig praxis skulle också vara viktig med tanke på elevvården. Om åtgärder för att stärka skolengagemang eller åtgärder vid frånvaro skiljer sig mellan språkgrupperna, orsakar det onödigt extra arbete för personalen inom den gemensamma elevvården.
Det finns flera två- eller flerspråkiga familjer i Pargas. Flexibla och tydliga fostrans- och undervisningstjänster mellan språkgrupperna vore ett riktigt trumfkort för elever och familjer. En enhetlig verksamhetskultur skapar trygghet, jämlikhet och förtroende bland alla, och samtidigt skapar vi en mer enhetlig och attraktiv bild av den fantastiska staden Pargas.
Som stadsfullmäktigeledamot och tidigare rektor hoppas jag att Pargas stads största verksamhetssektor ska bli en mer enhetlig helhet. En enhetlig verksamhetskultur förbättrar de fostrans- och utbildningstjänster som erbjuds kommuninvånarna och säkerställer en jämlik upplevelse för elever och personal i hela Pargas stad.
Ha en trevlig höst!
Beslutsfattarna i Pargas har getts möjlighet att öppna upp vad som händer i staden, på, mellan och under de politiska mötena. Alla partier turas om att skriva kolumner.