Gågatans nya trafikmärke väcker diskussion

Uusi liikennemerkki. Kävelykadulla on nyt kävelykadun merkki, ja vain kiinteistölleen saa tarvittaessa ajaa. Kuva: Laura Nordin
Publicerad:

Gågatan i centrala Pargas har fått nya trafikmärken. Nu finns en skylt i båda ändarna av gatan som berättar att det uttryckligen handlar om en gågata. Tidigare hade man en skylt som enligt stadens samhällsingenjör Matias Jensén såg annorlunda ut till sin utformning men i praktiken hade samma betydelse och andemening.

– Det trafikmärket hette ”trafik med motordrivet fordon förbjuden” när det nuvarande uttryckligen heter ”gågata”, säger Jensén.

Enligt honom var det tidigare märket delvis föråldrat och tolkningsbart. Det hade dessutom en tilläggskylt som meddelade att behörig trafik var tillåten. Tolkningsmånen gällde uttryckligen vad man avsåg med ”behörig” i det här fallet.

Den nuvarande skylten klargör att endast fastighetsägaren eller hyresgästen får köra till sin fastighet – förutsatt att det inte finns någon annan väg att ta sig dit.

Nyare märke

Det tidigare märket ”trafik med motordrivet fordon förbjuden” godkändes i stadens trafikplan under 1990-talet. På den tiden existerade inte trafikmärket för ”gågata”, eftersom det lanserades i Finland först år 2006. Då godkände riksdagen ändringar i vägtrafiklagen och lade till en paragraf om det nya märket i och med att gågatorna ökade i popularitet.

Med hjälp av det nya trafikmärket ville man framhålla att man prioriterade fotgängarna och dessutom utforma ett trafikmärke som istället för att meddela om ett förbud visade vad som är tillåtet.

I Pargas genomfördes ändringen till det gällande märket först nu, år 2018.

– Det tidigare märket var otydligt. Vad betyder egentligen ”behörig trafik”? Är det upp till bilisten själv att göra den bedömningen, beskriver Jensén.

Företagarna oroliga

Många av företagarna längs Köpmansgatan är av annan åsikt. Enligt de flesta PK talat med hade det tidigare trafikmärket räckt mer än väl till. De är rädda för att det nya märket i värsta fall skrämmer bort bilburna kunder.

– Varför ska man ändra på saker som fungerar?, frågar sig Leif Sainio på Liatris.

– Man hade kunnat fråga företagarna längs Köpmansgatan vad vi tycker om saken. Vi vill åtminstone att man ska kunna komma på blomuppköp och parkera sin bil alldeles invid om man så önskar.

Frun Jaana Sainio håller med.

– Då hade märket för gårdsgata varit lämpligare om något. Här finns ofta lekande barn på gatan.

Maarit Ahlbäck som vi träffar i frisörsalongen Choice misstänker att gågatan dör ut om man inte får köra ända fram till affärerna. Mari Spets på Choice har inte upplevt de sporadiskt parkerade bilarna som ett problem.

– Moppepojkarna kunde däremot lägga av med sin okynneskörning, konstaterar damerna och påpekar även de att det rör sig många barn på gågatan.

Borde få parkera i undantagsfall

Flera av företagarna är av den åsikten att kunder som har svårt att röra sig borde få parkera sina bilar eller bli körda ända fram till dörren om de så önskar. Samma sak borde gälla om man ska avhämta tungt gods.

– Om nån ska hämta ett golvur från oss är det helt klart att man ska få köra ända fram till dörren, säger guldsmeden Cia Jönsson på City-Gold.

Jaana Sainio från Liatris konstaterar att man alltid förr också lossat sin last utanför affären – och kommer att fortsätta med det.

Leif Sainio erinrar sig att han en gång tidigare varit nära att få böter för att han lossat sin last på gatan innan en annan polis tog tag i saken och avbröt sin kollega. Han funderar om man nu får böter för att man parkerar på gågatan.

Böter möjliga

Vi frågade bilskolans sakkunniga Johan Gröndahl hur det riktigt ligger till i det här fallet.

– Visst kan man få böter, eftersom det är förbjudet att parkera. Nu är märket sådant som det ska vara på en gågata. Tidigare har det inte varit möjligt att få böter, eftersom man i praktiken alltid har kunnat hävda att trafiken är behörig, säger Gröndahl.

Vice ordförande för Väståbolands företagare Staffan Sundström som PK av en slump träffar på gågatan tycker ändå att man hade kunnat höra företagarna innan man bytte trafikmärket.

– Staden fick nyligen en ny företagsutvecklare och det snackas en hel massa om samarbete. Men om det här fick vi inte höra eller säga till om nåt.

Samhällsingenjör Matias Jensén replikerar att skylten i sig inte förändrar någonting, men att den i alla fall följer gällande praxis.

Laura Nordin

laura.nordin@aumedia.fi

översättning Mikael Heinrichs