Hälsningar från Pargaspolitiken

en textvinjett med en trävägg i bakgrunden
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Lotta Laaksonen
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Just nu funderar man på den politiska arenan på en förändrad förtroendemannaorganisation. Hur kommer framtidens styrelser att se ut och hur kommer besluten att fattas? Det finns en önskan om att förtydliga organisationen och arbetsuppgifterna. Den största oenigheten inom organisationen har handlat om behovet av en skärgårdsnämnd.

I övrigt är partiernas förslag i många avseenden likartade, och den minskning av fullmäktiges och styrelsens storlek som tidigare diskuterats verkar inte längre stödjas av något parti, vilket är bra för demokratin. Pargas är en stor och mångsidig region och därför är det definitivt bra att den politiska linjen förs av så många olika människor som möjligt i vår mångsidiga region. En minskning av antalet ledamöter i de beslutande organen skulle ha begränsat de mindre partiernas inflytande och koncentrerat makten till en mindre grupp.

Pargas är Finlands mest skärgårdspräglade kommun. Vi i Vänsterförbundet är helt för att det även i fortsättningen behövs en skärgårdsnämnd. Örådet har nu fungerat som ett experiment under denna mandatperiod. Det har inte funnits några egentliga beslut på listan, bland annat eftersom det inte har funnits någon budget för nämnden. Den har behandlat frågor som till exempel ötransporter och kan kontakta olika myndigheter och ge synpunkter. Den senaste frågan var den inställda morgonbussen, vilket innebar att nästa tur inte kom i tid på grund av det stora antalet passagerare, vilket omöjliggjorde pendling och tvingade en del ungdomar att hyra lägenhet i Åbo. Sådant tänker inte bussbolaget på och inte heller regeringen känner till skärgårdsbornas vardag. Transportfrågorna är en förutsättning för hela skärgårdens ekonomi.

Till exempel har man också tagit itu med ”dassproblemet” på öarna. Nu när jag bor i ytterskärgården för fjärde året vet jag personligen hur det är att tömma dass efter att tusentals turister har varit på besök. Ölivets utmaningar är helt annorlunda än problemen i centrala Pargas och många människor i centrum har ingen aning om det verkliga ölivet bakom förbindelsebåtarna. De yttre öarna med sina nationalparker är grundpelaren i Pargas turism, en av de största enskilda inkomstkällorna för kommunens ekonomi. Vi får ett ö-tillägg på 6 miljoner euro i statsbidrag, som är avsett att stödja kommunens ekonomi med de extra utmaningar som skärgården medför. Jag anser att detta ö-tillägg bör användas för att möjliggöra beslutsfattande i ö-frågor.

Nu när jag bor i ytterskärgården för fjärde året vet jag personligen hur det är att tömma dass efter att tusentals turister har varit på besök.

Vänstern i Pargas har ett starkt engagemang i både Varha och SANK (saaristoasiain neuvottelukunta) under Jord- och skogsbruksministeriet. Vi för resultaten av de diskussioner som vi har samlat i styrelsen direkt till välfärdsområdet och till den statliga beslutsprocessen och det är en glädje att se hur många frågor som har gått vidare via oss till det nya MMM-öprogrammet.

Sedan kommunsammanslagningen har beslutsfattandet varit starkt inriktat på centrumfrågor och de tidigare självständiga kommunerna på de yttre öarna nämns ofta bara i förbigående. Skärgårdsnämnden ser också till att dessa kommuners röster och intressen förs fram. Det är absolut nödvändigt att behålla skärgårdsnämnden för att säkerställa att skärgårdens problem och utmaningar förs fram och hanteras. Genom den är det möjligt att samla in ”tyst information” och vidarebefordra den till de många aktörer som är involverade i förvaltningen av skärgårdens aktiviteter, såsom Ely, som sköter färjetrafiken, Varha, vars tjänster i ytterskärgården fortfarande är mycket dåliga, Posten, Matkahuolto, skärgårdstrafiken, etc.

Det finns hittills inget enhälligt stöd från andra partier för en fortsättning av skärgårdsnämnden, som är ett specialfall på nationell nivå, men frågan är en splittrande fråga inom partierna. Naturligtvis finns det mindre stöd för vägförbindelserna och omedelbart efter den första styrelsen mer stöd. Detta visar återigen varför det är så viktigt att hålla beslutsfattandet brett och mångsidigt i en kommun som Pargas.

Lotta Laaksonen
Vänstern
Publicerad:

Beslutsfattarna i Pargas har getts möjlighet att öppna upp vad som händer i staden, på, mellan och under de politiska mötena. Alla partier turas om att skriva kolumner.