Pargas stad lanserar nytt visuellt utseende – ”Behövdes en uppfräschning”

Nöjd.
Förnyelse på gång. Linda Baarman avslöjar att Pargas stads nya visuella utseende blir mera skärgårdsbetonad än tidigare. Bild: Malin Johansson.
Publicerad:

Stadens nya visuella utseende lanseras i november – den offentliga bilden blir mera skärgårdsbetonad.

Om tre månader lanseras det nya visuella utseendet för Pargas stad som utgör en del av stadens nya strategi. Stadens tidigare visuella riktlinjer är från år 2009 och kommunikations- och marknadsföringschef Linda Baarman säger att det är hög tid med en förnyelse.

– Det behövdes en uppfräschning och en förnyelse för att anpassa riktlinjerna till att förena hela Pargas stad och för att stärka varumärket både internt och externt.

Skärgårdshavet lyfts fram på olika sätt

Baarman avslöjar att stadens nya visuella utseende blir mera skärgårdsbetonad än tidigare och skärgårdshavet lyfts fram på olika sätt. Enligt Baarman är logon det mest synliga gällande det visuella utseendet och också den som väcker mest känslor. Baarman hoppas att lokala producenter ska vara i kontakt med henne och säger att det nu är ett bra tillfälle att få synlighet då staden förnyar sina marknadsföringsprodukter.

– Jag beställer hellre lokala produkter än varor från utländska butiker.

Involverar invånarna och beslutsfattarna

En viktig del av förnyelsearbetet är att involvera invånarna och beslutsfattarna. I början av sommaren fick stadens förtroendevalda möjlighet att säga sitt om det visuella utseendet och i september kommer man genom en öppen enkät att be invånarna bidra med tips om vad man kopplar ihop med skärgårdsstaden Pargas.

– Vi vill veta vilka platser, människor och ord som man kopplar ihop med Pargas stad.

Evenemang med lokala aktörer

Med det förnyade visuella utseendet vill man förstärka stadens attraktionskraft och nästa år startar man också upp en ny marknadsföringskampanj. I samband med kampanjen kommer man att skapa en maskot som ska vara synlig vid olika kampanjer. Ett viktigt led i marknadsföringen är att involvera lokala företag och den röda tråden är att skapa tillsammans. Ett bra exempel på detta är dagens evenemang där staden erbjuder invånarna möjlighet att testa på konditionsboxning i samarbete med den lokala aktören Muskelipaja.

Malin Johansson