Ringservice fortsätter med ny ägare
Serviceföretaget JW-service tar över Johan Gröndahls affärsverksamhet på Pargas ringservice och utvidgar. Finnvera är med och hjälper till med finansieringen.
Johan Gröndahl aviserade i september att han hade planer på att lägga ner Pargas ringservice, ett företag med långa anor, på grund av att ryggen inte längre höll för det jobbet.
Ungefär en vecka senare hade Mårten Rosenberg på Finnveras Åbokontor ringt upp honom och ville hjälpa till med att hitta en efterföljare. En dryg vecka och några telefonsamtal senare hade också en intresserad aktör hört av sig till Rosenberg.
Det var William och Stefan Järnström hos företaget PW-service. De erbjuder service för bil, båt och i praktiken vilket fordon som helst, ett litet längre stenkast mot centrum på Norrbyåsen. Företaget fyller sex år nästa maj och tanken att utvidga har funnits en tid.
– I själva verket fick också vi upp ögonen för den här idén i samband med artikeln i ÅU och ringde först upp Johan, säger Stefan Järnström.
Det som såg ut att bli stötestenen var säkerheten för själva köpeskillingen, en summa som man måste låna från banken.
– Det är väldigt få företag som har någon sådan egendom som man kan ha som säkerhet för ett lån. Många jobbar i hyrda lokaler och har kanske en del lösöre och verktyg, men det duger sällan i de här sammanhangen, säger Stefan Järnström.
Det är här Finnvera kommer in i bilden, i det här fallet tillsammans med Ålandsbanken.
– Ofta går företagsköp att sköta bankerna emellan, men inte alltid, och det är där vi kan hjälpa till. Om man läser i tidningen att en välfungerande firma med 400–500 kunder håller på att lägga ner, så är det nog skäl att fundera på vad man kunde göra, säger Rosenberg som fungerar som Finnveras finansieringschef i Sydvästra Finland.
Ett vanligt felantagande är att Finnvera endast sysslar med storföretag och att man är väldigt långsamma och byråkratiska. Det vill Rosenberg gärna rätta till.
– En av våra uppgifter är att informera om vad vi gör och att vi finns till också till för små- och medelstora företag.
Stefan Järnström håller med.
– Det lönar sig utan vidare att vara i kontakt med Finnvera, det kostar ingenting att fråga.
Företagen har haft ett visst samarbete redan tidigare, eftersom PW-service inte i någon större utsträckning jobbat med däck – utan samarbetat med Gröndahls företag. Det har också underlättat övergången.
– Nu är det viktigt att poängtera att det är Pargas ringservice verksamhet vi tar över, inte Johans företag i sig, påminner Stefan Järnström.
Exakt vilka förändringar som kommer att ske efter årsskiftet och på längre sikt är ännu oklart. Det är för tidigt att säga något om personalverkningar.
– Det handlar först och främst om att köra ihop systemen och se hur det fungerar då man slår ihop två företag. Vi har delvis överlappande kunder och nu kan vi erbjuda bredare service för kunderna, säger William Järnström.
Officiellt sker övergången av verksamheten vid årsskiftet, så fram tills dess är det Gröndahl som basar för däckfirman. Sannolikt kommer han att synas till också efter det.
– Jag har jobbat i tio år med det här och nu blir det nya ansikten, men rätt långt samma koncept vad jag förstått, säger Gröndahl som lämnar över med tillförlit.
Bilskoleverksamheten ser till att hålla honom sysselsatt.
Mikael Heinrichs 050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi