Sjöräddarnas lokal ryker då Lillholmen får ny bro
Den år 1982 byggda Lillholmenbron är slut och ska ersättas av en ny. Planeringen har pågått redan en längre tid och i tisdags kväll fick Pargasborna ta del av den uppdaterade planen.
För att den betydligt längre bron på 245 meter ska kunna byggas måste vägbanken flytta ett stycke norrut. Det betyder att Pargas sjöräddares samlingslokal Antintupa måste rivas och föreningen blir tvungen att söka en ny stödjepunkt.
Förhandlingar på gång
Huset byggdes på talko för cirka tio år sedan och föreningen förhandlar nu med Pargas stad för att hitta en lösning – och med NTM-centralen för att få ekonomisk ersättning, berättar Elias Aarnio vid sjöräddarna.
– Vi har endast 60 medlemmar varav många bor på annan ort och vi har ingen möjlighet att bygga något nytt på talko. Därför bör vi få en skälig ersättning av staten så att vi kan köpa något nytt.
För föreningen är det svårt att planera den kommande verksamheten så länge man inte vet något om framtiden.
– Om vi inte får en rejäl ersättning kan vi inte fortsätta här, säger Aarnio.
I övrigt nöjda miner
Frånsett sjöräddarnas bekymmer verkade de flesta vara nöjda med att bron förnyas. Nisse Norrgård och Berndt Karlsson bor i Gunnarsnäs och kör över bron nästan dagligen.
– Det blir jättefint och de verkar ha lagt ner mycket jobb på planeringen. Den nya bron betjänar hela samhället och också den lokala turismen får nytta av den, säger Norrgård.
– Den ser jättebra ut, ända nackdelen är att Pargas sjöräddares stuga försvinner, säger Karlsson som hoppas att Vånovägen asfalteras för att göra det lättare och säkrare att köra omvägen via Sattmark och Skärgårdsvägen då bron byggs.
Stefan Drugg ondgör sig också över att bli tvungen att köra omvägen, men annars är han nöjd.
– Det är bra att vi får en skaplig bro och att öppningarna minskar. Men visst harmar att det att bli tvungen att köra runt via Vånovägen och Sattmark.
Kim Lund
040-5873759/kim.lund@aumedia.fi