Varför marknadsför ni er inte?

Laura Johansson
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

”Varför marknadsför ni er inte bättre?” är en fråga jag hört många gånger både som föreningsaktivist, företagare och gammal Malmen-utvecklare. Detta är något som väcker både irritation och dåligt samvete. Varför marknadsför sig inte företagarna eller de otaliga evenemangen sig bättre, om de inte får tillräckligt med besökare? Det kan man ju fråga sig.

och klagar på dålig marknadsföring,

så kan det vara sista droppen för någon.

Faktum är att de allra flesta små företag, evenemang och föreningar rullar på med mycket små resurser här i Pargas. Det handlar inte ens om hundralappar man har att sätta på synlighet, det kan handla om tiolappar eller till och med mindre. När det begav sig grundade jag en liten Facebook-sida som heter Pargas Malmen. Jag jobbade hårt med sidan och inom ett halvår var vi uppe i över 1000 gillare. Jag tog betalt 32 euro i månaden och gick runt och fotograferade på Malmen, fixade inlägg och påminde ibland företagen att berätta om de ville ha inlägg på sidan. Jag jobbade alltså ”röven av mig” och fick omkring 10 butiker som ville vara med och få synlighet, det innebar alltså månatligen hela 320 euro i min ficka (minus alla utgifter). Några som inte kom med i verksamheten påpekade att Facebook är ju gratis, varför tar jag betalt. De förstod på riktigt inte att jag satt minst en arbetsdag i veckan på att samla och producera innehåll åt dem. Det skulle vara gratis.

Det som människor ofta inte förstår, när de vill ha bättre marknadsföring, är att det kräver tid, engagemang och att det också ibland måste kosta pengar. Företag som kämpar med sin tillvaro har inte pengar eller energi att sätta på något extra. Och de brukar nog veta att de borde göra något, men när man inte har resurser så har man inte.

Samma gäller också föreningar. Det är ju trots allt oftast små grupper frivilliga som arrangerar evenemang av olika slag. När människor som inte ställt upp och hjälpt till kommer och klagar på dålig marknadsföring, så kan det vara sista droppen för ”någon”. Det kan vara att ”någon” håller på att gå i väggen då de bara vill hjälpa till och ingen annan ställer upp.

Det sägs att för att man ska kunna växa, så måste man våga satsa pengar på det. Det här tror jag fullt på, men speciellt när det gäller frivilligarbete så anser jag att istället för att ge ”goda råd” så kanske det skulle löna sig att själv kavla upp ärmarna och ta steget ut och göra jobbet. Så hjälp till, ställ upp och dela era företagarvänners inlägg, rekommendera och tacka för god service.

Satsa på lokalt!

Laura Johansson