Busstrafiken rör upp känslorna

Kommer den eller inte? Busstrafiken mellan Pargas och Åbo har varit ett hett diskussionsämne under sensommaren och den tidiga hösten. Foto: Mikael Heinrichs
Kommer den eller inte? Busstrafiken mellan Pargas och Åbo har varit ett hett diskussionsämne under sensommaren och den tidiga hösten. Foto: Mikael Heinrichs
Förseningar, överfulla bussar, folk som blivit kvar på hållplatserna, bristfälliga kunskaper i svenska. Bland annat de här sakerna diskuteras flitigt i sociala medier gällande busstrafiken mellan Pargas och Åbo.
Pargasbon Timo Järvenpää är allt annat än glad. Hans 14-åriga dotter lämnades i oktober kvar på hållplatsen vid domkyrkan i Åbo, då bussen hon skulle åka med inte stannade trots att hon signalerat att hon vill åka med.
– Det här inträffade ungefär en vecka efter att hållplatsen för Pargasbussen vid domkyrkan flyttats ett steg framåt. Då jag hämtade henne från Åbo kollade vi ännu att hon garanterat hade varit på rätt hållplats, säger Järvenpää.
Han var efter händelsen i kontakt med bussbolaget som lovade utreda saken. Men han hörde inget från bolaget på 14 dagar och tog på nytt kontakt för att få svar. Till saken hör nämligen att det är sammanlagt fem olika bussbolag som trafikerar linjen 801 för TLO:s räkning.
Järvenpää upplevde det berörda bussbolagets inställning som överlägset och de medgav inte att något fel skulle ha begåtts. Chauffören på turen i fråga menade att ingen skulle åka med från den hållplatsen just då.
På Egentliga Finlands Närings-, trafik- och miljöcentral beklagar kollektivtrafikens projektchef Soile Koskela de förseningar som förekommit särskilt vid de av pendlarna flitigt använda morgon- och eftermiddagsturerna.
På sociala medier har också tidigareläggningen med 25 av söndagskvällens sista tur från Åbo mot Pargas kritiserats. Samma sak gäller de grundläggande kunskaperna i svenska hos chaufförerna på linje 801.
Vissa turer, särskilt avgången 16.15 från Åbo, har många gånger varit fullsatt redan då bussen anländer till domkyrkans hållplats och resenärer har tvingats stå tills bussen tömts aningen då man närmat sig S:t Karins.
Informationen om förändringar i tidtabeller och till exempel ändhållplatser ligger enligt NTM-centralens och TLO:s avtal på trafikidkarens bord.
De gällande tidtabellerna finns på TLO:s webbplats www.tlo.fi/saaristobussi, Matkahuoltos sidor www.matkahuolto.fi samt Åbo regiontrafiks webbplats www.foli.fi.
För Pargastrafikens del har bytet av trafikidkare orsakat tätare tidtabellsförändringar än vad resenärerna är vana vid, då tidtabellerna ändras förutom vid skolårets start och slut också i april och september som varit brukligt i stadstrafiken i Åbo.
– I samband med att vi bytte till vintertidtabell ändrades också ändhållplatsen i Åbo från busstationen till salutorget för linje 801. Samtidigt justerades tidtabellen för att få till stånd en smidigare pendlingstrafik från Pargas på morgonen, konstaterar Koskela.
De ökade passagerarmängderna mot S:t Karins har överraskat NTM-centralen och gett tidtabellsplanerarna mera huvudbry då tiderna inte håller som de tänkt sig. Det kan ta upp till 50 minuter mellan Pargas och Åbo.
– Trafiken till och från Pargas har inte tidigare konkurrensutsatts, men då lagen om kollektivtrafik ändrades blev det aktuellt. NTM-centralen hade inte särskilt detaljerade uppgifter om den tidigare trafiken, vilket har lett till vissa svårigheter, medger Koskela.
Följande justeringar i trafiken mellan Pargas och Åbo, med syfte att göra trafiken smidigare, görs i årsskiftet.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

1 Kommentar

  1. I tidernas tider var Hovirinta bussen skilt o Abo Pargas skilt o allt funka så länge Heinonens Matka-autots bussar höii ihop?Men nu när alla ska trängas in i sama buss så de blir ju trångt o förseningar så att ända lösningen e direkt linje aamuin illoin mellan Åbo o Pargas o “shuttle trafik” mellan Åbo o Kaarina !ELI H1 eller H3 tillbaks u der morgonrusningen o samma på kvällen!O direkt line Åbo Pargas o andra vägen menar jag ja.

Kommentarerna är stängda.