De knyter nya affärskontakter varje vecka

tre personer i en trappa
Anneli Brunila, John Forsman och Sebastian Mattsson från BNI Archipelago. Foto: Carina Holm

Minst sexton olika företag från Pargas, S:t Karins och Åbo är representerade på de nätverksluncher som businessnätverket BNI ordnar varje torsdag på en lunchrestaurang i S:t Karins. Dessutom medverkar gäster varje gång.

Idén är att de företag som deltar inte ska konkurrera med varandra, utan att var och en representerar olika branscher.

– För oss är det så viktigt att vara med att vi är med i två olika BNI-nätverk, säger Anneli Brunila från företaget Aboprint i Pargas och Sporttinappi.fi samt BNI-informatör och mentorkoordinator.

Nya kontakter

För hennes del har kontakterna förutom till affärer också lett till kontakt med nya leverantörer eller transportföretag.

Sebastian Mattsson, ordförande för BNI Archipelago och ansvarig för företagskontakter vid företaget SW Energia, som jobbar med solenergilösningar, förklarar idén:

– Vi som är med satsar tid på att lära känna varandra i gruppen. När jag hör om någon som behöver till exempel t-skjortor med tryck, så rekommenderar jag Anneli från Aboprint, som är med i vår grupp. Samtidigt kan jag skicka ett meddelande till henne om att jag har rekommenderat henne till ett visst företag och be henne ta kontakt.

Han säger att kunderna ibland kan vara överraskade över hur snabbt det går.

Ovanligt att en stad är med

Också Pargas stads företagsutvecklare John Forsman är med i BNI Archipelago sedan 2020.

– Det är ovanligt att en stad är med, men för oss är det en ny vinkel på marknadsföring och genom nätverket får staden synlighet varje vecka på lunchmötena.

Via onlinemöten har Pargas stad också tack vare nätverket fått synlighet på orter som Uleåborg, Kuopio, Joensuu och Stockholm.

Både han och Mattson är överens om att staden har nytta av att vara med – eftersom de andra också kan rekommendera

Pargas stad som samarbetspart, eller slå ett slag till exempel för stadens tomtutbud.

Samma mönster världen över

BNI Archipelago hade omkring trettio medlemmar före coronan. Nu hoppas man på fler intresserade. Mötena är nittio minuter långa och följer samma mönster världen över. Inbjudna gäster får hålla ett så kallat hisstal, kort och slagkraftigt, på en minut, medan medlemmarnas tal får vara 45 sekunder långt.

BNI Archipelago har för tillfället fem medlemmar från Pargas och fem från S:t Karins, medan resten kommer från Åbo med omnejd.

– För en småföretagare blir nätverket som dina kolleger. Du får en gemenskap och sociala kontakter, som du inte har om du jobbar ensam eller med få kolleger, säger Sebastian Mattsson.

Business Network International

Internationellt nätverk som finns i över 70 länder med över 300 000 medlemmar.
Kallar sig en förmedlarorganisation för företagsrekommendationer.
Medlemmarna rekommenderar de andra företagens tjänster till sina egna personliga nätverk och affärskontakter.
Jobbar enligt tanken om ”giver’s gain”, det vill säga att den som ger rekommendationer också får sådana. Tjänster och gentjänster, med andra ord.
I Åboregionen finns fem BNI-grupper med 140 företag representerade. I Salo finns en onlinegrupp.
Tanken är att avståndet mellan gruppens medlemmar ska vara högst 100 kilometer, eftersom man träffas varje vecka på ett lunch- eller frukostmöte.

Carina Holm
carina.holm@aumedia.fi

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*