Femte gårdsloppisrallyt i tur

Populärt koncept. Gårdsloppisrallyt har hittat sin publik i Pargas. Foto: Henrik Zoom.
Populärt koncept. Gårdsloppisrallyt har hittat sin publik i Pargas. Foto: Henrik Zoom.
Gårdsloppisrallyt arrangeras traditionsenligt dagen efter Pargasdagarna, i år söndagen den 12 juni.
– Upplägget i år är sådant att periferins gårdsloppisrally pågår mellan klockan 10 och 15 medan tidpunkten i centrum är 12–17. På det viset hoppas vi att så många som möjligt ska hinna besöka också de försäljare som finns längre borta från stadskärnan, säger Lasse Andersson som tillsammans med Pia Prost fungerar som arrangörer.
Ändringen har kommit till tack vare den feedback som deltagare gett på tidigare års evenemang.
– Vilka gårdar som hör till vilken region kommer klart och tydligt att framgå ur kartmaterialet, säger Andersson.
Att göra indelningen på förhand lönar sig inte, eftersom man inte vet var gårdarna kommer att finnas.
Evenemanget fick sin början i samband med projektet Egentliga Finlands byar, men numera är det Prost och Andersson som håller i trådarna.
Evenemanget riktar sig till privatpersoner och föreningar och går ut på att alla deltagande gårdar prickas in på en karta som kan laddas ner från hemsidan eller avhämtas i tryckt format från Pargas stads infodisk eller biblioteket i Pargas.
Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna, eftersom det också ordnats olika pop up-restauranger och andra jippon i samband med gårdsloppisrallyt genom åren.

  • Gårdsloppisrallyt i Pargas
  • Ordnas den 12 juni klockan 10–15 (periferin) och 12–17 (centrum).
  • Arrangeras i år för femte gången.
  • I fjol samlade loppisrallyt omkring 100 försäljare.
  • Liknande evenemang arrangeras på många håll i landet.
  • Anmälningstiden pågår till slutet av april.
  • Mera information på webbplatsen www.loppisrally.fi.

– Folk har frågat om det skulle vara möjligt att nånstans följa med vem som anmält sig till loppiset så att folk i grannskapet vet om att också grannen tänker sälja, men det är tyvärr inte riktigt möjligt att publicera den informationen på förhand. Men eftersom hela idén med evenemanget bygger på socialt umgänge kan man säkert fråga grannen, säger Prost.
Anmälningsavgiften för en gård ligger på ungefär samma nivå som i fjol, under en tia per deltagare. Med avgiften täcker arrangörerna sina marknadsförings- och tryckkostnader.
– I år kan man dessutom betala sin deltagaravgift direkt i en nätaffär till skillnad från att betala in på ett konto. Det blir mycket smidigare för oss att hålla ordning på det hela så, säger Andersson.
Konceptet att flera försäljare deltar på en gemensam plats har blivit rätt populärt. Löser flera deltagare plats på samma ställe får man ett omnämnande om att det finns flera försäljare på plats på kartorna.
Alla gårdar som deltar får ett eget nummer och synlighet på kartorna samt affischer som kan användas för att skylta vid – och fram till – gården.
– Det handlar ju mycket om att se ställen man kanske inte annars skulle besöka. Alla försäljare får lägga upp en kort beskrivning över vad man säljer under dagens lopp. Man har kunnat märka att kläder kanske inte är det som lockar folk, medan till exempel de ställen som haft någon form av matservering har varit mycket populära, säger Prost.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi