“Kotihoidon henkilöstöresurssitilanne Paraisilla on onneksi vielä suhteellisen hyvä”

Tapio Karikko ilmaisi mielipidekirjoituksessaan (PK 17.12.2020) huolensa kotisairaanhoitajien jaksamisesta.

Karikko nostaa esille tärkeitä ja hyvin ajankohtaisia asioita, kiitos siitä.

Sekä valtakunnallisesti, että Paraisilla kotihoidon asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti ja kotona hoidetaan yhä iäkkäämpiä asiakkaita, joiden avuntarve on yhä suurempi.

Kotihoidon henkilöstöresurssitilanne Paraisilla on onneksi vielä suhteellisen hyvä, mutta ajoittain henkilöstöstä on pulaa ja työt kasaantuvat.

Tällöin työntekijät ymmärrettävästi kokevat, että he eivät ehdi tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisivat.

Johto ja esimiehet ovat tästä tietoisia, ja pyrimme kaikin tavoin löytämään ratkaisuja sekä työntekijöiden, että asiakkaiden parhaaksi.

Ensi vuodelle on budjetoitu lisää varoja kotihoidon henkilöstöresurssin lisäämiseen.

Työntekijöiden jaksamisen kannalta esimiehillä on hyvin tärkeä rooli.

Lähiesimiehet tukevat työntekijöitä arjessa, suunnittelevat vuorolistoja, varmistavat, että kotihoidon lakeja, asetuksia ja suosituksia noudatetaan, sekä hoitavat monipuolisen hallinnollisen työn ja kehittävät toimintaa.

Kotihoidossa toimii perinteisten kotihoidon tiimien lisäksi mielenterveystiimi, kotiutustiimi, tehostetun kotihoidon tiimi, sekä ympäri vuorokauden päivystävä turvatiimi.

Lisäksi kotihoidossa koordinoidaan suuri osa tukipalveluista kuten turvapuhelinpalvelu ja muut teknologiset ratkaisut, kauppapalvelu, ateriapalvelu ja apteekkipalvelu.

Kotihoidon työntekijät käyvät aina läpi perehdytysjakson (yleensä kolme päivää) ennen kuin tekevät yksin asiakastyötä.

Tarkoitus on tukea uusia työntekijöitä mahdollisimman hyvin.

Jos työntekijä kokee, että perehdytys on jäänyt vajaaksi toivomme aina, että hän kertoisi siitä esimiehelle tai kollegalle, jotta voisimme tukea uudessa tilanteessa vielä paremmin.

Kotikäynnin yhteydessä työntekijät leimaavat käynnin alkamis- ja päättymisajan. Käyntitilastot ovat meille suunnittelussa tärkeää tietoa, jota voidaan hyödyntää resurssisuunnittelussa ja myös aikaperusteisessa laskutuksessa.

Kotihoidon käynnit suunnitellaan toiminnanohjausjärjestelmässä, jonka avulla voidaan suunnitella käyntien ajankohdat ja sijainnit, matka-ajat (kulkuvälineet huomioiden), asiakkaiden erilaiset tarpeet, sekä hoitajien määrä ja osaaminen.

Suunnitteluohjelmaan on myös ohjelmoitu hoitajien tauot, koulutuksien ajankohdat sekä kokoukset.

Paraisten kotihoidossa lähihoitajat tekevät keskimäärin 10 käyntiä/vuoro, kotisairaanhoitajat vähemmän.

Kehitämme jatkuvasti kotihoidon toimintaa Paraisilla ja asiakkaiden ja omaisten mielipiteet ovat meille arvokkaita.

Mikäli Karikko vielä haluaa keskustella tarkemmin kotihoidon palveluista, hän voi mielellään olla yhteydessä allekirjoittaneeseen tai kotihoidon esimiehiin.

Camilla Bergman-Kärpijoki
Vanhustyön johtaja
Paraisten kaupunki

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*