Råttiksen risteyksen liikennejärjestelyihin muutoksia jo tänä vuonna

RåttiskorsningenWebb
Skräbbölentien ja Koulukadun risteyksen liikennejärjestelyt muuttuvat, ja keskustaan tulee lisää pysäköintipaikkoja.
Kadunpätkä Skräbbölentien ja Koulukadun risteyksen ja Koulukadun ja Sarlininkadun risteyksen välillä muuttuu yksisuuntaiseksi niin, että sitä pitkin voi ajaa vain Skräbbölentien kautta.
Skräbbölentieltä vierassatamaan kulkeva rantapromenadi laatoitettiin viime vuonna, ja suunnitelmissa on myös Råttiksen ja Pireuksen välisen suojatien laatoittaminen, kertoo kaupungin tekninen suunnittelija Matias Jensén.
– Risteys on nykyisellään erittäin epäkäytännöllinen. Suojatietä ei tulla korottamaan, mutta laatoituksella suojatiestä saadaan selkeämpi jatko rantapromenadille. Asemakaavassa ajoreitti Skärbbölentieltä Koulukadulle on kokonaan suljettu, mutta nyt tie muutetaan yksisuuntaiseksi.
Tämän lisäksi Koulukadun risteyksen läheisyyteen tulee 15 uutta parkkipaikkaa.
– Keskustaan tarvitaan lisää parkkipaikkoja. Uudella Kamu-ravintolalla ei ole omaa pysäköintialuetta, joten tämä ratkaisu tuo helpotusta ravintolan tilanteeseen. Uudet liikennejärjestelyt eivät vaikuta olemassa oleviin rakennuksiin.
Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, voidaan risteyksen muutostyöt aloittaa jo keväällä tai kesällä.
Suunnitelmissa on tulevaisuudessa laatoittaa koko Kauppiaskatu, tällä hetkellä laatoitusta kaipaa ravintola Mindesin ja Ahosen kulman välinen alue.
 
Kirkkosillan kohtalo avoinna kunnes Reimarin risteykseen löytyy ratkaisu
Uuden Kirkkosillan rakentamiseen budjetoitiin viime vuonna 20 000 euroa. Rahat jäivät kuitenkin käyttämättä, koska ensin haluttiin löytää ratkaisu ns. Reimarin risteykseen, eli Saaristotien, Kirkkoesplanadin ja Norrbyn rantatien muodostamaan risteykseen.
– Risteyksen liikennejärjestelyt vaikuttavat epäsuorasti Kirkkosiltaan, sanoo Jensén.
Tällä hetkellä sillan painoraja on neljä tonnia, mikä vastaa noin neljää henkilöautoa.
– Silta ei ole hyvässä kunnossa, mutta mittausten mukaan siinä ei ole tapahtunut muutoksia. Sen kestävyydestä ei siis tarvitse olla huolissaan.
Sillan varalle on tehty kolme erilaista suunnitelmaa. Kallein vaihtoehto on rakentaa silta uudelleen niin, että se kantaa myös raskasliikenteen. Edullisempi vaihtoehto on rakentaa silta, jolla raskas liikenne on kokonaan kielletty. Kolmas vaihtoehto on tehdä sillasta kävelysilta.
Kaksi viimeisintä ratkaisua johtaisivat siihen, että raskaat ajoneuvot joutuisivat kulkemaan Reimarin risteyksen kautta. Tämä puolestaan edellyttää, että tästä vilkkaasti liikennöidystä risteyksestä saadaan ensin toimiva. Liikenne risteyksessä tulee lisääntymään entisestään, kun Norrbyn alueelle valmistuu omakotitaloalue. Kaupunki miettii nyt ratkaisuvaihtoehtoja yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Ratkaisuksi on ehdotettu liikenneympyrää ja liikennevaloja, mutta kumpikaan vaihtoehto ei ole optimaalinen raskasliikenteelle.
– Liikenneympyrä pakottaisi raskaat ajoneuvot pysähtymään kokonaan, mikä ei miellytä kuljetusyhtiöitä. Yksi vaihtoehto on asentaa risteykseen sensoreilla varustetut liikennevalot, jotka vaihtuvat vihreiksi tunnistaessaan lähestyvän raskasliikenteen.
Kuljetusyhtiöt haluaisivat, että Kirkkoesplanadin ja Norrbyn rantatien liittymät poistettaisiin kokonaan, mikä edellyttäisi Saaristotien alittavan tunnelin, tai sen ylittävän sillan rakentamista. Koska ELY-keskus kustantaa vain 12,5 prosenttia rakennustyöstä, ei kaupungilla ole resursseja tällaisiin ratkaisuihin. Vuonna 2008 tehtyjen laskelmien mukaan kevyelle liikenteelle tarkoitetun tunnelin rakentaminen risteyksen alle kustantaisi noin 1,2 miljoonaa euroa. Autoliikenteelle soveltuvan tunnelin rakennuskustannukset olisivat huomattavasti korkeammat
– Tässä palapelissä on monta palaa, jotka pitää saada paikalleen. Reimarin risteykseen tuskin saadaan ratkaisua tänä vuonna, sanoo Jensén.
 
Marina Saanila, suomennos Miriam Arvola