Fritt fram att köra – nya lagen tillåter trafikbruk

Liten och behändig. Tony Lehtinen på Kelovee tycker att elsparkbrädet är ett litet och behändigt transportmedel. Prisnivån är inte heller nära på lika hög som till exempel för en Segway. Foto: Mikael Heinrichs.
Liten och behändig. Tony Lehtinen på Kelovee tycker att elsparkbrädet är ett litet och behändigt transportmedel. Prisnivån är inte heller nära på lika hög som till exempel för en Segway. Foto: Mikael Heinrichs.
Från och med årsskiftet blir lätta elfordon, såsom eldrivna sparkbrädor, lagliga i trafiken. Tidigare var det inhägnade områden eller inomhus som gällde.
Lagförslaget till ny fordonslag, vägtrafiklag och ändringar i 9 och 12 § av strafflagens 23 kapitel godkändes i riksdagens plenum måndagen den 14 december. Samtidigt blev det klart att bland annat Segwayn, elsparkbrädor och seniorskotrar av olika slag blir lagliga på våra vägar, cykelvägar och trottoarer. Tidigare har de – åtminstone officiellt – varit tillåtna endast på avskilda områden och inomhus.
Seniorskotrar är det knappast någon som motsätter sig, men däremot har olika andra transportmedel såsom balanserade tvåhjulingar i stil med Segwayn och andra liknande apparater fått vissa att se rött.
Ur säkerhetsperspektiv är de eldrivna fortskaffningsmedlen ibland problematiska, eftersom fotgängare anser att de är för snabba och cyklister att de är för långsamma. Då fordonen dessutom är så gott som ljudlösa, förstår alla medtrafikanter inte alltid ens att akta sig för dem.
I Pargas säljer åtminstone Kelovee på Köpmansgatan elsparkbrädor. Tony Lehtinen har sedan sommaren sålt hybridsparkbrädor av märket E-One.
– Många har varit intresserade, men ett fordon som hittills varit olagligt i vägtrafiken och trots allt kostar en del, har fått folk att fundera om. Kundsegmentet har hittills varit rätt begränsat, medger Lehtinen.
Någon desto större rusning efter de nu lagliga sparkbrädorna förväntar han sig inte i vinter, men då våren och sommaren närmar sig hoppas han på en ökad efterfrågan.
– Jag har själv haft med mitt sparkbräde också på resa, till exempel under en företagarmässa i Barcelona. Den var praktiskt och enkel att ta med sig på flyget och bära i transportväskan, säger Lehtinen.
Med en laddning kommer man ungefär 20 kilometer med sparkbrädan och batteriet laddas fullt på omkring 3–4 timmar. Eftersom det här brädet dessutom uttryckligen är ett hybridbräde, betyder det att man kan ta sig fram med muskelkraft om batteriet tar slut.
– Än så länge har användningsområdet för de här fordonen varit rätt begränsat, men till exempel på sjukhus, flygfält, lager och i stora fabrikshallar är det praktiska att ha. De sparar både tid och energi, säger Lehtinen.
– Jag tycker i alla fall personligen att ett sparkbräde känns mer praktiskt än till exempel en Segway, eftersom den här inte tar upp ens nära på lika mycket utrymme och är betydligt lättare att bära med sig då den väger bara 15 kilo.
Båtfolket är en klar målgrupp som också visat intresse för apparaten. En sparkbräda tar mindre rum än en vanlig cykel, men å andra sidan sätter terrängen bokstavligen talat käppar – och stenar – i hjulen. Sparkbrädan kräver i princip asfalt eller hård sand utan lösa stenar för att fungera ordentligt.
Elfordonen får köras antingen på trottoarer eller cykelvägar, beroende på deras topphastighet. Motoreffekten är begränsad till 1 kilowatt, men beroende på topphastigheten klassas de antingen som fotgängare (max. 15 km/h) eller cyklister (max. 25 km/h).
Trafiksäkerhetsdiskussionerna kommer garanterat att hetta upp ifall att de här apparaterna blir vanligare på våra lättrafikleder. Ett stort och relativt tungt fordon som åker i 15 km/h på gångbanan bland flanörer och barn kan trots allt orsaka rätt stor skada om personer som kör inte kan hantera sitt fordon.
Den nya lagen fastställer ingen åldersgräns för de lätta elfordonen. Däremot rekommenderar trafik- och kommunikationsministeriet att man följer importörernas och återförsäljarnas säkerhets- och åldersföreskrifter och rekommendationer.
– Personligen tycker jag att fordonen borde ha en nedre åldersgräns, säger Lehtinen.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi


Vad får man köra och var?

  • Som lätta elfordon klassas bland annat seniorskortar, balanserade persontransportörer (t.ex. Segwayn) samt elassisterade cyklar.
  • Med elcykel får man köra redan nu (maxeffekt 250 watt) och elektriska rullstolar är naturligtvis likaså godkända.
  • För att köra ett lätt elfordon krävs inget körkort, registrering eller besiktning. Fordonen har inte heller några i lagen bestämda åldersgränser.
  • Större fordon måste ha reflexer och ljudsignal. Fordon som klassas som cyklar kräver hjälm.
  • Fordon som har en topphastighet på 15 km/h räknas som fotgängare.
  • Större fordon med en topphastighet på 25 km/h räknas som cyklister.
  • Man får också köra med större fordon på trottoaren, såvida hastigheten inte överskrider 15 km/h.