Jonatans ögonsten Undan fyller 40 år

Man sitter vid ratten i träbåt.
– Sammanlagt kör vi cirka 300 sjömil varje år. Allra bäst trivs jag själv i den yttre skärgården, säger Jonatan.

Båtbyggaren Jonatan Reuter älskar träet som material. Förutom familjens motorbåt Undan har han också en annan pärla – den gömmer han än så länge i garaget.

Det är många Pargasbor som sett Jonatan Reuters motorbåt Undan, åtminstone om man följt med träbåtparaden under Forneldarnas natt i Pargas. Jonatan har arrangerat paraden de senaste fem åren och det är i Undan som Eldbäraren färdas till forneldsbålet.

– I paraden deltog år tio träbåtar inklusive en roddbåt från 1907 – det var helt fantastiskt, säger Jonatan.

Byggdes i Pensar

Undan har varit i familjen Reuters ägo ända från 1983 då båten sjösattes. Det var Jonatans pappa Mikael Reuter som köpte skrovet från Pensar.

– Överbyggnaden planerade pappa sedan tillsammans med Arnold Öhman som gjorde båten klar. Kravet var att det skulle finnas plats för fyra personer, minns Jonatan.

En gammal träbåt som ligger vid brygga.
Jonatan har vuxit upp med Undan och han har många fina minnen från resorna i skärgården, bland annat till Åland där Jonatan och familjen besöker släkten varje sommar.

Skrovet är av furu och ek och överbyggnaden av hondurasmahogny – ett träslag som enligt Jonatan inte längre går att få tag på. Inredningen har många fina detaljer, som till exempel en minibar och ett litet bibliotek i förkajutan och grytlappar och handdukar märkta med namnet Undan. I sittbrunnen har Jonatan i år lagt ny durk och platsbyggt ett kylskåp. De nya sittdynorna har Jonatans fru Camilla sytt. Här finns också ett spritkök och ett handfat med pump för både sötvatten och havsvatten.

– Och här har vi sopsorteringen, säger Jonatan och lyfter på skepparens sits för att visa de fyra sorteringskärlen.

Framme vid vindrutan står en liten vas med lila krysantemum.

– Blommorna är en tradition som min mamma lade grunden till. Om det blåste så hårt att vasen riskerade välta var det inget väder att köra motorbåt, säger Jonatan.

Skylt med text på engelska i gammal träbåt.
Rolig tradition. – Välter vasen med blommor under gång är vädret för hårt för att vara på sjön, berättar Jonatan om traditionen hans mor skapat.

Motorhuven dominerar sittbrunnen och motorn av märket Perkins säger Jonatan att han med tiden varit tvungen att lära sig att sköta.

– Den behöver underhåll varje år. I höst ska den lyftas ut i höst för att få en ordentlig genomgång eftersom den läcker lite diesel, säger Jonatan om den 250 kilo tunga pjäsen.

Som en gammal Porsche

Jonatan skulle aldrig vilja äga något annat än en träbåt och att han tycker att det är tråkigt att man ser allt färre träbåtar i hamnarna. En orsak enligt Jonatan är att många är rädda för underhållet, men han påminner om att nya båtar i stället har mycket teknik och material som är svåra att sköta själv.

– En gammal träbåt kan jämföras med en gammal Porsche som man själv kan skruva på. Underhållet är en del av charmen.

På våren slipar och lackar han alla trädelar man ser utifrån med ett högblankt alkydlack, ett jobb som tar ett par veckoslut.

– Jag gör det lite enklare med bottenfärgen och målar årligen endast cirka 30 cm under vattenlinjen. Den hårda bottenfärgen behöver målas om ungefär vart femte år.

bild på pannlapp och handdukar i båt.
Grytlappar och handdukar med broderad Undan-logga är ett måste. I år fyller Undan 40 år.

Ingången till förkajutan pryds av en skylt med texten: ”Om gud hade tänkt att vi ska bygga båtar av glasfiber skulle han ha skapat glasfiberträd”. Jonatan säger att Undan delvis är orsaken till att han blev båtbyggare.

– Efter gymnasiet och militären började jag på båtbyggarutbildningen i Kuggom med tanken att åtminstone bygga en träjolle till Undan. På den vägen blev jag.

Spännande projekt i garaget

Båtarna är Jonatans huvudsakliga syssla och i vinter arbetar han på Åbo båtvarv med att restaurera gamla träsegelbåtar tillsammans med en lärling. Han gillar att arbeta med trä och det estetiska är också viktigt.

– Jag tycker om formerna på gamla båtar och det är spännande att se hur gamla båtar är byggda och se vad som funkar och inte funkar.

Trots att jobbet på varvet tar mycket tid kan Jonatan inte låta bli att ha lite egna projekt på sidan om. I garaget gömmer han på Direktör Nordströms lilla klinkbyggda motorbåt byggd 1965 i Lovisa. Ett projekt han tror totalt kan ta ett par månader, inklusive jobbet för Camilla att sy nya dynor och ett kapell. Den blir eventuellt klar till parets 30-års bröllopsdag om tre år.
– Sen ska vi finåka!

man farmför träbåt i garage.
Den klinkbyggda klassiska sportbåten från Finska fiskeriets varv i Lovisa tillhörde en gång en direktör Norström. Jonatan ska så småningom restaurera den, bland annat med ett nytt mahognydäck. Den nordiska klinkbåtstraditionen finns på Unescos lista över det immateriella kulturarvet.

Tuuli Meriläinen

1 Kommentar

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*