Mats brinner för bubblan – skruvar egna och andras bilar

man som sitter i en gammal bil.
Helt original är Mats Audi 60:a inte, men karosserna modifierar han ogärna. På sin fritid har han kört en del drag racing och har tävlat med sin kleinbus i Kiikala och Alastaro samt Tierp och Mantorp i Sverige.

Mats Karlsson från Pargas är kanske främst känd för kräftmjärdarna han säljer under produktnamnet Rapu-rosvo, och speciellt under åren med pandemin tog den delen av företaget mycket tid. Nu då läget normaliserat sig från toppåren har Mats åter lite mer tid för den del av enmansföretaget Profabs verksamhet som han inte gör så mycket reklam för – att reparera och utföra service på bilar. Mats är noga med att påpeka att han inte driver någon sedvanlig bilverkstad för moderna bilar med mycket elektronik. Det han främst sysslar med är upprustning och reparation av äldre bilar, både egna och andras.

man med bilmotor i verkstad.
Bakaxeln har Mats bland annat slipat och målat åt en kund. Helrenoveringar åtar han sig ogärna, de blir för tidskrävande och dyra. Minst halva året går åt till att sköta Rapu-rosvo-företaget.

– Visst kan jag göra enklare service också på moderna bilar, som att byta olja och filter, fixa bromsar och andra dylika uppgifter. Jag har ju i princip en bilverkstad i liten skala och utför små reparationer som inte kräver invecklad datautrustning, säger Mats medan vi ser oss runt i Profabs prydliga och rymliga verkstad.

Ska vara perfekt

Verkstaden i Simonby söder om Pargas är en dröm för många bilintresserade med ett intresse för att rusta upp bilar mera från grunden. I lokalerna han köpte för ett år sedan finns bland annat en stor metallsvarv han kan tillverka egna bildelar med, här finns svetsar och plåtsaxar och mängder med handverktyg i prydliga rader. I hallen står flera bilar och olika motor- och bildelar i lådor och på lastpallar. Han har inget utrymme för att måla hela bilar utan målar bara delar av bilar. Ett projekt för en kund är till exempel en bakaxel till en amerikanare som han svetsat, slipat och målat så att allt ser splitternytt ut.

– Man vet ju själv att det är perfekt, säger Mats på frågan om varför sätta så mycket jobb på något som inte syns då bilen är klar.

man med bubbla.
Mats har närmare 15 olika VW-bilar, här är en av många bubblor. Han hyr också ut förvaring under tak för både bilar, båtar och husvagnar.

På bubblor säger han sig kunna göra så gott som allt – bygga motorer, utföra plåtarbeten och fixa el till exempel. Han har också gått en kurs i möbelrestaurering för att själv kunna klä om bilsäten och andra delar med tyg och läder i bilarna.

– Helrenoveringar gör jag sällan åt kunder för det blir så dyrt då man jobbar med timfakturering och det alltid kommer emot oväntade problem med gamla bilar. Och försäkringsjobb – nej tack!

Sov i bubbla som barn

För Mats är bilarna också hans största fritidsintresse och själv äger han närmare 15 bilar, nästan alla Volkswagen. Det hans hjärta främst klappar för är bubblorna.

– En bubbla var det som familjen hade då jag föddes. Jag har sovit många gånger i lådan ovanpå motorn i baksätet, säger Mats om kärleken till just bubblan.

– Mitt stora projekt är en Volkswagen Karmann Ghia cabriolet från 1963 som jag köpte som 19-åring. Den har jag hållit på med i 30 år och den är inte ännu heller i kördugligt skick. Den var billig men det visade sig att det inte alltid lönar sig att köpa billigt, konstaterar Mats.

gammal bil under restaurering.

Det är få av bilarna han köpt planerat, har det kommit emot något intressant exemplar har han slagit till ex tempore.
– Problemet är att ha arbetet och hobbyn på samma ställe, jag får aldrig mina egna projekt klara, säger Mats.

Nu då han ”passerat mittsträcket” funderar han på att sälja bort några projektbilar eftersom han räknat ut att han inte kommer att ha tid att fixa upp alla under sin livstid.

Klassiker som blivit populära

I den stora kalla hallen har han bilar på rad. Här finns en bubbla från 60-talet och en kleinbus och ännu några andra VW-modeller. Många av bilarna var inte värda mycket på 90-talet men nu har många av bilarna blivit samlarobjekt och enligt Mats köper folk från kontinenten upp bilar i skrotskick för att rusta upp dem, bland annat kleinbus som blivit riktigt populära.

I hallarna finns också en del bilar som tillhör Mats son. Intresset för att rusta upp och modifiera äldre bilar har definitivt gått vidare till sonen. Många av bilarna har sänkts, fått lågprofildäck och olika spoilers.

verkstad med flera bilar.
I den nedre våningen av den varma hallen har Mats Karlsson både egna och andras projekt under arbete. Volkswagens Beach buggy har en kaross helt tillverkad av glasfiber. Den är byggd på samma bottenplatta som bubblorna.

– Men karosserna bygger vi inte om. Bilarna ska gå att återställa till ursprungligt skick om man vill, säger Mats.

Det må vara bubblorna som intresserar honom mest, men en något mer avlägsen Volkswagen-släkting har han i sin flock. På gården står en orenoverad Audi 60 i originalskick som han köpte av ett dödsbo. Den ser till största del ursprunglig ut, men Mats har sänkt den och fälgarna ska bytas ut till något tuffare.

– Original är för gubbjävlar, säger Mats och ler.

Tuuli Meriläinen

Mats Karlsson, 51 år

  • Bor i Pargas
  • Familj: 2 söner
  • Arbete: Tillverkar och säljer kräftmjärdar under namnet Rapu-rosvo minst halva året, resten av tiden renoverar han motorer och bilar under företagsnamnet Profab OY.
  • Fritid: renoverar äldre bilar, har kört drag racing med en kleinbus, fiskar, har nyligen köpt en segelbåt

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*