Siltoja, linja-autoja ja muut yhteydet

Mikael Heinrichs.
Mikael Heinrichs.
Saaristokaupunki Parainen. Siinäpä se kaikista olennaisin tiivistettynä kahteen sanaan. Saaristokaupunki-sanan taustalla on tietenkin se tosiseikka, että kaupunki on täysin veden ympäröimä, erillään mantereesta. Sillat ja lossit siis tulevat tarpeeseen kun kuljetaan Saaristokaupunkiin ja sieltä pois.
Uusi silta on tulossa, toista uutta siltaa tarvittaisiin ja uusi lossikin on tuloillaan. Kaiken lisäksi uusi linja-autoliikennöitsijäkin ehti ilmestyä kuvioihin. Siitäkin aiheutui ongelmia, sekä perustavanlaatuisia että toissijaisia sellaisia.
Kirjalansalmen silta on uusittava 10–15 vuoden sisällä, sillä nykyisen sillan rakenteet eivät enää kauan kestä nykyisiä liikennemääriä. Tänä päivänä sillan yli kulkee vuorokaudessa noin 11 000 ajoneuvoa, eikä määrä ole ainakaan laskemaan päin. Varsinkaan mikäli linja-autoyhteydet Turun suuntaan pysyvät nykyisellä tasolla.

Toimiva julkinen liikenne on monelle paraislaiselle perusedellytys.

Tällä hetkellä on nimittäin täysin mahdotonta ennustaa mihin aikaan linja-auto, jonka pitäisi lähteä tiettyyn aikaan ja olla perillä 40 minuuttia myöhemmin, oikeastaan on perillä. Jos pitää olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin silloin siellä myös pitää olla juuri silloin. Siinä ei puolen tunnin myöhästyminen 40 minuutin matkalla paljoa naurata.
Kaiken huippuna jotkut vuorot ovat niin tupaten täynnä, että matkustusmukavuus on aivan eri kuin entisen liikennöitsijän aikana. Se tosin on pienempi ongelma kuin aikataulujen pitäminen. Siinä on koko uskottavuus koetuksella.
Toimiva julkinen liikenne on monelle paraislaiselle perusedellytys. Läheisyys Turkuun on sekä kirous että siunaus, sillä monet pelkäävät rahojen karkaavan naapurikunnan puolelle. Toisaalta se sama läheisyys on myös monen kohdalla se syy, miksi he päättävät muuttaa juuri Paraisille.
Tässä on oikeastaan kyse hieman samasta asiasta kun toiseen suuntaan kuljettaessa. Lossijonot Nauvon suuntaan (ja takaisin) ovat ajoittain olleet yllättävänkin pitkiä vuodenaikaan suhteutettuna nyt syksyllä. Myös ajankohtina jolloin sitä ei olisi osannut arvata. Yksi syy on tietenkin lossirantojen korjaustoimenpiteet, mutta lauantai-aamun tunnin tauko klo 7.45–8.45 on jo sietokyvyn rajamailla.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi