Oro för att tunga fordon kör fort på Rävsundsbron

en bro och en hastighetsmätare
Om inte hastighetsbegränsningarna följs kan polisen kopplas in. Många tunga fordon kör för fort på Rävsundsbron. Foto: Mikael Heinrichs

Den högsta tillåtna hastigheten på Rävsundsbron är som bekant 50 kilometer i timmen på grund av brons dåliga skick.

Genom hastighetsbegränsningen vill man trygga brons skick tills den nya bron är färdig.

Hastighetstavlorna på bron, som övervakar körhastigheterna, visar att det fortfarande körs för fort på bron. Den största oron gäller tunga fordon som kör för fort, eftersom de belastar bron mest.

Fortfarande kör för många för fort på bron

Trots att 85 procent av bilisterna kör som de ska konstaterar NTM-centralen att anmärkningsvärt många dock kör för fort på bron.

Tunga fordon orsakar de största rörelserna på brodäcket och hängstagen. En enskild tung transport på 76 ton har stor inverkan på brons rörelser och belastning. Därför är man tvungen att begränsa specialtransporternas massor.

Automatiska trafikövervakningskameror har installerats i båda ändarna av bron.

Dessutom installeras en anordning som mäter vikten på tunga fordon i Kårlax underfart, drygt 2 km från Rävsundsbron i riktning mot Pargas centrum. Med hjälp av den övervakas den verkliga vikten på tunga fordon. Körhastigheten och massan på samt köravståndet mellan tunga fordon har en stor betydelse för brobelastningen.

Om de nya mätningarna upprepade gånger påvisar övervikt hos tunga fordon kan NTM-centralen be polisen bevaka platsen för att kontrollera fordonens vikt.

Informationen om massan på tunga fordon kan också utnyttjas då den nya bron planeras.

Ansök om tillstånd för specialtransporter i god tid

Specialtransporternas massor är begränsade och förutsättningarna för att få tillstånd för specialtransport granskas från fall till fall.

NTM-centralen påpekar att det lönar sig att lämna in ansökan om specialtransporter till tillståndstjänsterna vid NTM-centralen i Birkaland i god tid, eftersom det tar tid att bedöma enskilda fall.

NTM-centralen påminner om att det är ytterst viktigt att följa brons begränsningar följs, eftersom det kommer att ta flera år innan det finns någon ny bro.

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*