Pargas är Finlands mecka för skidåkare

snökanon som ser dramatisk ut
Snökanonen hjälper spårdragarna i finby då det inte finns tillräckligt med naturlig snö. Niklas Westerlund är en av eldsjälarna. Foto: Maija Arosuo
snökanon som ser dramatisk ut
Snökanonen hjälper spårdragarna i Finby då det inte finns tillräckligt med naturlig snö. Niklas Westerlund är en av eldsjälarna. Foto: Maija Arosuo
Publicerad:

I skidspåren i Finby stakades det i år redan på kvällen den 26 november. I övriga delar av södra Finland frågade intresserade förgäves efter spår vid den tiden.

Det hemliga vapnet i Pargas är den fjolårssnö som har lagrats under mattor (PK 18.3.2021) och en stark talkoanda.

– Åtminstone i Vuokatti och i Imatra lagrar man också snö. Tack vare väderförhållandena är det möjligt att inleda säsongen redan tidigare där, säger Niklas Westerlund, vice ordförande för Pargas IF:s skidsektion och spåransvarig.

Det är bara i Pargas där man gör spår av den lagrade snön på talko och där det inte kostar något för den som vill använda spåren.

I till exempel Vuokatti är verksamheten företagsdriven och där kostar en dag i spåret under säsongen med den allra första snön 24 euro.

Lagrad snö är nyckeln

I fjol lyckades man i Pargas lagra 4 500 kubikmeter snö under plasttäcken. Av det fanns det kvar 3 500 kubikmeter i höstas.

Svinnet var mindre än vad man hade räknat med, även om det i somras verkade som om snön smälte i rask takt.

Föreningen investerade 25 000 euro i övertäckningsmattorna i våras.

Otaliga talkotimmar har lagts ner på spårarbetet, ibland både dag och natt.

Med traktor har snön körts ut på banan, som i fjol somras fick ny yta av asfalt.

Tack vare det släta och jämna underlaget har det varit lättare att sprida ut snön och snön håller längre, då vattnet inte blir och ligga på spårbottnen.

Snökanonen är vid behov i gång dygnet runt

Både dagar och nätter med köldgrader har snökanonen varit i full gång.

– Vi har några ”halvgalningar” med i gänget, som skidsektionens ordförande Patrick Johansson och jag. Dessutom finns det omkring femton andra aktiva som hjälper till med att flytta på snökanonen och som kör upp spår varje dag, säger Westerlund och springer i väg för att stänga av snökanonen, då luften har blivit för varm.

Hans talkoengagemang har gått i arv. Hans pappa Bengt Westerlund började utveckla skidspåren i Finby redan på 1980-talet. Då överfördes skötseln av dem från staden till Piffen. För tillfället sköts skidspåren helt och hållet med frivilligkraft.

Finansiering för redskap och utrustning får föreningen från staden, samt från sponsorer och olika stiftelser.

– För mig är skidåkning en kär gren, som jag själv utövar och som mina barn också håller på med. Jag har en stark vilja att få det att fungera, det är kanske det som driver mig, funderar Niklas Westerlund.

Tidiga motionärer i farten

Ute i skidspåret syns skidåkare trots att det är tidigt på morgonen. De första motionärerna kommer redan vid sjutiden, då lamporna tänds och de sista försvinner vid tiotiden på kvällen, då ljusen släcks.

Då föreningen har sina egna träningar på tisdagar och torsdagar har man uppmanat andra att låta bli spåren så att idrottarna kan använda dem och det har enligt Westerlund fungerat mycket bra.

– Det verkar som om människor förstår att vi har gjort mycket arbete för att det ska finnas skidspår här och därför också vill ge föreningens juniorer träningsro, säger han tacksamt.

Golfbanan är populär

Nu när det finns tillräckligt med snö finns det också skidspår runt golfbanan i Finby, något som uppskattas speciellt mycket av motionsåkare.

Samarbetet mellan staden, golfklubben och Piffen har gjort Finby till ett riktigt paradis för motionärer vintertid.

Den som vill kan betala en frivillig spåravgift till föreningen.

Maija Arosuo

maija.arosuo@aumedia.fi

Översättning: Carina Holm