Pargas deltar i fortsatt Föliutredning trots allt

gul stadsbuss fotad i morgonljus
Pargas ska utreda Fölisamarbetet inom kollektivtrafiken. Foto: Carina Holm

Stadsstyrelsen i Pargas fick i måndags höra om den preliminära utredningen om ett medlemskap i Åboregionens kollektivtrafik Föli.

Förslaget var att staden skulle avsluta utredningarna eftersom kostnaderna bedömdes vara för stora.
Men Vänsterförbundets Nina Söderlunds förslag om att staden trots allt deltar i den fortsatta utredningen, vars prislapp beräknas landa på mellan 5 000 och 8 000 euro, godkändes enhälligt av stadsstyrelsen.

Eventuella beslut fattas nästa år

Den fortsatta utredningen sker under 2021 och eventuella beslut fattas under 2022. Enligt en preliminär bedömning kunde nya kommuner enligt den här tidtabellen ansluta sig till Fölis gemensamma trafik till exempel från och med 1.6.2024.

Kostnaderna för staden enligt det nuvarande systemet, där NTM-centralen står för hälften av den återstående kostnaden efter Föli-andelen, ligger kring drygt en miljon euro för trafiken på linjerna 801–802 och 901–904 medan kostnaden i sin helhet skulle falla på staden om man går med i Föli.

Då landar den årliga prislappen på cirka 2,15 miljoner – plus att man får stå för engångskostnader på omkring 270 000 euro som anslutningsavgift.

Dyrt att gå med, men att utreda kostar inte så mycket

Söderlund sticker inte under stol med att det är dyrt att gå med i Föli, men säger samtidigt att det inte kostar mycket att delta i den fortsatta utredningen. Besluten fattas trots allt i ett senare skede och då är det bäst att ha all fakta på bordet.

Bland annat har regionbiljetten upplevts som problematisk i sin nuvarande form för dem som inte använder sig av bussen dagligen och ska vidare med Föli-bussar från S:t Karins eller Åbo.

I den nya Seutu+ -biljettappen som ska eliminera det tidigare dubbelkortsförfarandet kan man i nuläget endast köpa periodbiljett att kombinera med Föli-kortet, inte 22 eller 44 resors seriebiljetter.

Mikael Heinrichs
mikael.heinrichs@aumedia.fi

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*