Posten flyttar, posten flyttar!

Mikael Heinrichs.
Parkeringsproblemen var det första som folk tog upp i diskussionerna kring det faktum att ombudsposten i Pargas flyttar om ungefär en och en halv vecka. Flyttlasset drar från nuvarande Valintatalo till R-kiosken, som kommer att vara stängd i tre dagar på grund av ombyggnadsarbeten.
Posten öppnar i R-kioskens utrymmen måndagen den 13 mars klockan 7 på morgonen och då har man bland annat två betjäningsdiskar i bruk och utöka golvytan aningen.
Med tanke på trafikarrangemangen vid Valintatalo och rondellen som ligger alltför nära infarten till parkeringen för att man ska kunna svänga in direkt på parkeringen utan att törna in i mötande trafik är det minst sagt underligt att det är just parkeringen som dykt upp som det stora problemet.

Det som däremot borde lösas gällande parkeringsfrågan är den så kallade vilda parkeringen på grusområdet mellan R-kiosken och Axo.

Visst, det är ändamålsenligt att få bilen nära då man hämtar ut stora paket – men å andra sidan är ju också alternativen för paketstyrningen många i de flesta fall. Det finns dessutom paketautomat och Matkahuolto-ombud dit man kan styra sina försändelser i dagens läge.
Dessutom ligger parkeringsplatsen mellan Nordea-huset (kan man ens kalla det så längre?) och Brankis inte alls särskilt långt ifrån, vilket kollegan på ÅU hade kollat upp. Stegen blev cirka 80 till antalet, sträckan drygt 50 meter.
Ställer man för övrigt bilen där behöver man inte ens fundera på att gå över den, trots allt, rätt livligt trafikerade Strandvägen. För en barnfamilj eller någon som har svårt att röra sig är det förstås svårare, men å andra sidan var nog inte heller Valintataloparkeringen någon trafikingenjörs snilleblixt.
Det som däremot borde lösas gällande parkeringsfrågan är den så kallade vilda parkeringen på grusområdet mellan R-kiosken och Axo, där den före detta lilla blomsterkiosken med sin (i och för sig) allmännyttiga funktions om inofficiell allmän anslagstavla figurerar.
Litet klarhet i det områdets användning och man kunde mycket väl få till stånd en riktigt ändamålsenlig parkering – fast å andra sidan vill man säkert också undvika dilemmat som finns i många andra mindre kiosker som gjorts om till ombudspostkontor: det att paket- (och varutrafiken) in sker genom samma dörr som kunderna använder.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi