Största möjliga respekt


Läs gärna förra veckans PK (18.11.2021) på nytt, speciellt artikeln om hälsovårdscentralernas nya telefonväxel (sidan 6).
Där finns några väldigt tänkvärda citat av de intervjuade i vårdpersonalen. Nämligen: de kan inte vårda någon på Facebook och de kan inte ge sig in i några diskussioner i sociala medier, även om de blir påhoppade och även om det sprids felaktigheter om dem och om deras arbete.

Läs gärna också den anslutande textrutan om hur många telefonsamtal per dag de har tagit emot under två slumpmässigt valda dagar den här hösten. En så kallat lugn dag ringde nästan 140 personer för att antingen nå jouren eller för att beställa tid.

Ett samtal tar i medeltal tre minuter. Efter det ska coronatest bokas och symptomen antecknas i systemet och så vidare och så vidare.

Det betyder att det tar ungefär sex minuter innan samma person kan svara på följande telefonsamtal.

En betydligt jobbigare dag har samma människor – som mest tio personer – varit tvungna att hantera 585 samtal. Låt oss säga att det fanns maxantalet tio personer som besvarade samtalen den dagen. Det betyder att var och en hade ungefär sextio samtal på sin lott.

Dra ett djupt andetag – och tänk efter. Hur många telefonsamtal klarar du av på en dag?

Ett telefonsamtal till en hälsovårdscentral innebär att en bedömning av uppringarens vårdbehov måste göras. För den som ringer för att få hjälp är saken klar – det gör ont i ryggen och det behövs lindring omedelbart.

Men en viktig del av vårdpersonalens arbete handlar om prioriteringar. Eftersom det finns ett begränsat antal mottagningstider kan de tyvärr inte slå upp dörrarna till hälsocentralen på vid gavel och låta alla patienter komma strömmande på en gång.

Innerst inne förstår förmodligen var och en som ringer det också. Samtidigt är vi alla individer och om min rygg gör ont är det jag som borde få hjälp, omedelbart och direkt, utan att behöva vänta eller ställa mig i kö, för att det är någon annan som måste få gå före.

Nu tar staden i bruk ett nytt telefonsystem, bland annat för att kunna besvara samtal snabbare.

Men tänk efter nästa gång du sitter med ett diskussionsforum framför dig på Facebook och är på väg att spy galla över hur länge just du har blivit tvungen att vänta.

Skulle kanske vårdpersonalen, som i mer än ett och ett halvt års tid förutom sina egentliga arbetsuppgifter har fått sköta hela coronacirkusen, i stället förtjäna uppmuntran och några vänliga ord? De som jobbar med smittspårningar, vaccinationer, coronaprovtagningar och telefonrådgivning hade fullt upp på sina jobb också före pandemin. Det kan vara värt att komma ihåg.

Det kan också vara värt att komma ihåg att det bakom begreppet vårdpersonal finns helt vanliga människor, som också vill hinna hem till middagen och följa sina barn till hobbyer och gå på zumba.

Om det är någonting som de förtjänar så är det största möjliga respekt för sitt arbete och för det arbete som de har blivit tvungna att göra och fortfarande måste göra så länge pandemin fortgår.

Vi är alla skyldiga dem ett stort tack.

Carina Holm

Redaktör 

Pargas Kungörelser

 

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*