Parainen hyvin esillä e-urheilussa

Liigapomot. John Kronberg (vas.) ja PGC:n puheenjohtaja Tony Karlsson toteavat e-urheiluliigan olevan tervetullut lisä yhdistyksen toimintaan. Kuva: Mikael Heinrichs
Liigapomot. John Kronberg (vas.) ja PGC:n puheenjohtaja Tony Karlsson toteavat e-urheiluliigan olevan tervetullut lisä yhdistyksen toimintaan. Kuva: Mikael Heinrichs
Pargas Gaming Community -yhdistys, eli PGC, on äskettäin aloittanut toisen e-urheiluliiga PGCL:n kautensa. Liigassa pelataan sekä CS:GO:ta (Counter-Strike: Global Offensive) että Hearthstonea.
PGCL on turunmaalainen näiden pelien amatööriliiga joka on avoin kaikentasoisille pelaajille. Liigan konseptiin kuuluu järjestelmällisyys kaikilla osa-alueilla: otteluohjelmat pitävät, kausi päättyy finaaleihin ja ottelut näytetään suorina ja selostettuina netissä.
Jokaisella kierroksella valitut ottelut näkyvät siis suorina lähetyksinä selostuksineen ja taustoituksineen Twitch-alustalla joka on kehitelty juuri tähän tarkoitukseen.
– Liigan ideana on tosiaan tehdä pelaamisesta sillä tavalla ammattimaisempaa myös täällä meillä, toteaa PGC:n tuore hallituksen jäsen ja liigan aloitteentekijä John Kronberg.
Liigan ensimmäinen kausi alkoi maaliskuussa ja finaalit pelattiin toukokuussa Sildalan LAN-tapahtuman yhteydessä. CS:GO:n toinen kausi alkoi viime viikolla ja Hearthstonen ensimmäinen kausi puolestaan tiistaina.
– Itse olen pelannut Counter-Strikeä 17 vuoden ajan (pelin ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 1999) ja halusin enemmän järjestelmällisyyttä pelaamiseen. Yleensä pelataan sattumanvaraisesti valikoitujen pelaajien kanssa ellei ole ammattipelaaja. Ammattilaisliigan perustaminen ei kuitenkaan sovi tällaiselle yhdistykselle, eli tästä syystä valitsimme amatööriliigan, Kronberg sanoo.
PGC:n osalta e-urheiluliiga täydentää yhdistyksen toimintaa, joka aikaisemmin on pääosin ollut LAN-tapahtumien järjestämiseen painottuvaa.
– Järjestämme omien tapahtumien lisäksi välipäivien LAN-tapahtuman Kemiössä, joka on aina vuorossa 27.–30. joulukuuta, PGC:n puheenjohtaja Tony Karlsson sanoo.
Fyysinen pelaaminen saman katon alla LAN-tapahtumissa on ollut hiipumaan päin viime vuosina. Syynä tähän lienee nopeiden nettiyhteyksien yleistyminen. Ne kun olivat luksusta LAN-tapahtumien kulta-aikoina 2000-luvun puolessavälissä.
– Aikaisemmin järjestimme kuukausittain isot LAN:it, mutta nykyään omia tapahtumia on neljästi vuodessa ja sen päälle Kemiön tapahtuma, Karlsson sanoo.
Ensimmäisellä kaudella liiga keräsi satakunta pelaajaa Turunmaalta ja kauempaakin – ja otteluohjelmakin piti lähes sataprosenttisesti. Tämä yllätti jopa järjestäjät itsensä, ja he puhuvatkin menestyksestä.
Kuvakaappaus PGCL:n Hearthstone-ottelusta.
Kuvakaappaus PGCL:n Hearthstone-ottelusta.
– Pelaajien lisäksi meillä on ollut mukavasti katsojia streameissä, mikä olikin eräs tavoite. Halusimme lajille lisänäkyvyyttä ja esimerkiksi minun vanhemmat ovatkin katsoneet lähetyksiä, Kronberg sanoo.
Liigan kakkoskautta ei tietyistä syistä markkinoitu yhtä paljon kuin ensimmäistä kautta, mutta joukkueita on kuitenkin kasassa 12, mikä merkitsee 78 runkosarjan ottelua ja pudotuspelit siihen päälle.
– Henkilökohtainen tavoitteeni on tarjota lajille kasvumahdollisuus. Kun olimme ennen ensimmäistä kautta yhteydessä Suomen e-urheilun liitto SEUL:iin, kävi ilmi että Suomessa ei silloin vielä ollut muita aktiivisia liigoja, joten PGCL oli siinä suhteessa eräänlainen edelläkävijä. Samoihin aikoihin perustettiin sitten muitakin liigoja, ja nostetta siis on, Kronberg toteaa.
Katsojia PGCL-lähetyksissä on parhaimmillaan ollut noin 70, mikä on ihan kelpo lukema. Varsinkin kun ottaa huomioon että samaan aikaan ei voi sekä pelata että seurata lähetyksiä.
– Vaikka Suomessa on paljon pelaajia, emme ole onnistuneet lyömään itseämme läpi ammattilaisliigoissa samassa suhteessa.
Se johtuu varmasti osittain lajikulttuurin ja järjestelmällisyyden puutteesta, Kronberg uskoo.
– Ajatellaanpa vaikka Niiloa siellä kotona joka pelaa paljon. Nyt hänellä on mahdollisuus näyttää vanhemmilleen että meidänkin peliä katseli tänään 50 ihmistä. Pelaaminen – järkevässä mittakaavassa – on ihan normaalia, ja tässähän voi jopa unelmoida ammattilaisuudesta.
Ruotsissa e-urheilu on jo pidemmän aikaa ollut esillä myös televisiossa. Myös Yle:llä on nykyään nettisivuillaan varsin kattavasti e-urheiluaiheista aineistoa. Jopa varteenotettavat vedonlyöntiyhtiöt – kuten Veikkaus – ovat ottaneet e-urheilun listoilleen. Jokunen ammattilaisjoukkueen nimikin saattaa olla satunnaiselle seuraajalle tuttu.
Rahan ja vedonlyönnin astuessa kuvioihin, lieveilmiötkin nostavat päätään. Äskettäin ”skineihin”, eli peleissä esiintyviin visuaalisiin elementteihin, liittyvä vedonlyönti nousi otsikoihin.
Käsi sydämellä, Tony Karlsson, onko e-urheilu todellakin urheilua?
– Onhan se urheilua, mutta ei liikuntaa. Shakkikin mielletään urheiluksi, joten miksi ei?
– E-urheilu ei ole suoranaisesti fyysisesti rasittavaa, mutta toisaalta et pärjää korkealla tasolla ellet ole hyvässä fyysisessä kunnossa. Ottelut voivat parhaimmillaan kestää useita tunteja ja keskittymisen on oltava tapissa koko ajan. Lisäksi varsinkin joukkuepeleissä oppii johtajaominaisuuksia ja järjestelmällisyyttä, Kronberg sanoo.
Lisätietoa liigasta löytyy osoitteesta PGCL.fi, josta löytyy myös linkkejä ottelulähetyksiin ja muuta mielenkiintoista tietoa lajista.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi

1 Kommentti

Kommentointi on suljettu.