Kelluva matto yllättää

Mielikuvitus rajana. Arnold Uschanoff (vas.) ja Sebastian Fröberg esittelevät kelluvaa mattoa, joka on yllättävänkin monikäyttöinen. Vain oma mielikuvitus asettaa rajat. Kuva: Mikael Heinrichs
Mielikuvitus rajana. Arnold Uschanoff (vas.) ja Sebastian Fröberg esittelevät kelluvaa mattoa, joka on yllättävänkin monikäyttöinen. Vain oma mielikuvitus asettaa rajat. Kuva: Mikael Heinrichs
Ryhmä Novian opiskelijoita, heidän joukossaan paraislaiset Arnold Uschanoff ja Sebastian Fröberg, ovat kehittäneet monikäyttöisen kelluvan maton.
Osuuskunta Crevendi perustettiin syksyllä 2015 osana tradenomiopintoja Turun ammattikorkeakoulu Noviassa. Ryhmä on kehitellyt uuden tuotteen, joka on tällä hetkellä lanseerausvaiheessa: kelluva matto, jonka käyttökohteet ovat käytännössä rajattomat.
Kelluvia mattoja on olemassa kahta eri kantavuusluokkaa: 3,5 cm:n ja 5 cm:n paksuisina. Kokoja on useita erilaisia ja käyttökohteita niin ikään: mattoa voi käyttää esimerkiksi tilapäisenä laiturina, maihinnousuiltana, apuvälineenä venettä pestäessä tai ennen kaikkea erilaisiin vesileikkeihin ja rentoutumiseen.
– Matto on itse asiassa yllättävänkin tukeva ja se on helposti kuljetettavissa. Mitä enemmän painoa sen päälle kasaa tasaisesti, sitä tukevampi se on, toteaa Sebastian Fröberg joka yhdessä Arnold Uschanoffin kanssa kuuluu osuuskunnan paraislaisiin.
Kaverusten esitellessä mattoa Kalkholmenin laiturissa Paraisilla, tuuli on suhteellisen navakkaa ja olosuhteet haastavammat kuin heidän testatessaan tuotetta aikaisemmin.

– Idea taisi olla meidän kahden ja olemme sitten kehittäneet konseptia yhdessä 20 muun osuuskunnan jäsenen kanssa. Olemme muun muassa keksineet tuotteelle erilaisia kehitysideoita. Yksi tällainen on lihaskunto-ohjelma, Uschanoff kertoo.
– Matto varastoi lämpöä ja siinä on mukava maata auringossa myös hieman viileämpänä päivänä. Matolle on helppo nousta vedestä, kun reunat joustavat ja sitä voi vaikkapa käyttää veneen uimtason jatkeena, Fröberg toteaa.
Osuuskunta on ensi sijassa markkinoinut uutuuttaan sosiaalisen median kautta ja heidän Youtubevideota on vajaan viikon aikana katsottu jo yli 11 000 kertaa.
– Siinä tuli ihan kiva buumi. Tuote lanseerattiin itse asiassa juhannusviikolla ja nyt sitä olisi tarkoitus esitellä vierassatamissa ympäri maata kesän aikana, he kertovat.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi