Korjaamo viidenkympin ikään

Katsotaan mitä tulee. Erik Hellberg ei osaa sanoa mitä tulevaisuus tuo mukanaan korjaamoalan osalta. Kuva: Mikael Heinrichs.
Katsotaan mitä tulee. Erik Hellberg ei osaa sanoa mitä tulevaisuus tuo mukanaan korjaamoalan osalta. Kuva: Mikael Heinrichs.
Parainen vuonna 1965 näytti huomattavasti erilaiselta kuin tänä päivänä, mutta Hellbergin autokorjaamo on ja pysyy. Tänään ja lauantaina korjaamo viettää 50-vuotisjuhliaan Paraisilla – tietenkin työn merkeissä.
Tänä päivänä Erik Hellberg, 64, on autokorjaamo A & A Hellbergin omistaja ja toimitusjohtaja. Nimikirjaimet viittaavat Erikin isä Arturiin ja setä Arvidiin, jotka vuonna 1965 rakennuttivat uuden korjaamohallin Paraisille. Yritys vaikuttaa tänäkin päivänä samassa paikassa. Veljekset olivat vuonna 1956 ostaneet Sauvon Autokorjaamon ja siirsivät yhdeksän vuotta myöhemmin toiminnan Paraisille. Silloista 450 neliön hallia on laajennettu muutamaan otteeseen tämän päivän noin 1 000 neliöön, jossa toimii sekä huolto- että peltikorjaamo.
Erik Hellberg tuli itse mukaan kuvioihin vuonna 1982 hänen isänsä menehdyttyä ja vuodesta 1995 lähtien hän on yksin johtanut yritystä.
– Kun lähdin mukaan kuvioihin olin jo jonkin aikaa työskennellyt alalla Maarianhaminassa ja Forssassa, joten tiesin mihin lähdin. Muut saivat maksaa minun oppirahani, Erik nauraa.
Tällä hetkellä korjaamo työllistää kahdeksan henkilöä. Korjaamolle pääseminen vaatii tänä päivänä huomattavasti pitemmän ajomatkan verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
– Se ei enää ole mikään ongelma, kaikillahan on nykyään gps-laitteet käytettävissään, Erik toteaa.
Suurimmat haasteet ovat tätä nykyä teknisellä puolella.
– Tekniikka kehittyy koko ajan ja luonnollisesti suhdanteetkin ovat omalta osaltaan laittamassa kapuloita rattaisiin. Siitä huolimatta tämän kokoisella korjaamolla on riittänyt töitä, huiput eivät ole kovinkaan korkeita mutta toisaalta laaksotkaan eivät kovin syviä.
Aina vuodesta 1967 lähtien Hellbergin korjaamossa on suoritettu myös merkkihuoltoa, nykyään merkeille Citroen ja Peugeot.
Aina vuoteen 2002 saakka, jolloin ryhmäpoikkeusasetus astui voimaan, korjaamot saivat itse solmia sopimukset eri automerkkien jälleenmyyjien kanssa huoltoedustuksesta. Nykyään vastaavat sopimukset solmitaan suoraan maahantuojan kanssa. Toisaalta vapaiden korjaamoiden mahdollisuudet erikoistumiskoulutuksiin ovat parantuneet.
Vuonna ’85. Kun autokorjaamo vietti 20-vuotisjuhliaan kanta-asiakkaat olivat jo silloin tärkeässä asemassa. Kuvassa vasemmalta Arvid Hellberg, Teuvo Laaksonen, Erik Hellberg sekä Antti Salminen. PK-arkisto.
Vuonna ’85. Kun autokorjaamo vietti 20-vuotisjuhliaan kanta-asiakkaat olivat jo silloin tärkeässä asemassa. Kuvassa vasemmalta Arvid Hellberg, Teuvo Laaksonen, Erik Hellberg sekä Antti Salminen. PK-arkisto.
– Elektroniikka on se haasteellisin osa, sillä se vaatii sekä laitehankintoja että henkilökunnan koulutusta. Asentaja ei enää pärjää pelkällä työkalujen ja tekniikan osaamisella, vaan pitää myös hallita erilaisia tietokonejärjestelmiä ja kieliä, ensi kädessä englantia.
Työvoiman saanti ei missään vaiheessa ole ollut ongelmallista.
– Olemme saaneet väkeä työharjoitteluun ja kesätöihin ammattiopiston ja yläasteiden kautta, monet heistä ovat sittemmin löytäneet itselleen työpaikan meiltä. Tällä hetkellä uskaltaisin väittää että kaikki paitsi peltisepät ovat tulleet meille sitä kautta, siis työharjoittelujaksojen kautta. Se on meille hyvä asia, sillä silloin tunnemme heidät ja tiedämme heidät hyviksi työntekijöiksi.
Merkkihuolto vastaa tällä hetkellä noin kolmasosaa kaikista työtehtävistä ja aivan kuten kolmekymmentä vuotta sitten toiminta perustuu edelleen pitkälti kanta-asiakkaisiin.
– Meillä on edelleen asiakkaita, jotka ovat huollattaneet autonsa täällä alusta alkaen ja myös toisen sukupolven asiakkaita. Merkkihuolto tuo tietenkin asiakkaita myös muilta paikkakunnilta, muilta osin tämä perustuu paikallisuuteen.
Autokorjaamoalan tulevaisuus on tällä hetkellä melko vaikeasti ennustettavissa. Katsastusoikeus on ollut otsikoissa viime vuosina, mutta juuri tällä hetkellä siitä ei kovin aktiivisesti puhuta.
Meilläkin olisi laitteet jo valmiina ja osa henkilökunnastakin on kouluttautunut jonkin verran. Mutta emme tiedä mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Täysin varmaa on kuitenkin ettei säännöllinenkään määräaikaishuollattaminen tule poistamaan katsastustarvetta kokonaan. Tosin se voi harventaa katsastusvälejä.
Mikäli päätetään pidentää katsastusväliä, markkinoilla on Erik Hellbergin mukaan huomattavaa ylikapasiteettia. Katsastuskonttoreita on noussut viime vuosina todella tiiviiseen tahtiin esimerkiksi Kaarinassa.
– Katsastusasemien tulo korjaamomarkkinoille on huomattavasti isompi askel kuin korjaamoiden tulo katsastusmarkkinoille, Hellberg toteaa tiedustellessamme mahdollista pelkoa kilpailusta mikäli asetukset muuttuvat.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi


A & A Hellberg

  • 1956 Veljekset Artur ja Arvid Hellberg ostivat Sauvon Autokorjaamon, joka siihen aikaan työllisti veljesten lisäksi neljä asentajaa.
  • 1965 Veljekset rakensivat nykyiselle paikalle Paraisille uuden 450 neliömetrisen korjaamorakennuksen.
  • 1967 Renault-huoltoedustus solmittiin. Siitä lähtien korjaamo on toiminut sekä merkkikorjaamona että yleiskorjaamona.
  • 1974 Paraisten korjaamon neliömäärä kaksintertaistui.
  • 1981 Solmittiin Toyotan kanssa huoltosopimus.
  • 1982 Toinen perustajaveljeksistä Artur menehtyi, poika Erik tuli mukaan yrittäjäksi.
  • 1991 Citroen- ja Suzuki-huoltoedustus.
  • 1995 Arvid jäi eläkkeelle, Erik lunasti myös hänen osuutensa.
  • 1996 Mukaan kansainväliseen AD-korjaamoketjuun.
  • 2002 Ryhmäpoikkeusasetuksen tullessa voimaan Renaultin, Suzukin ja Toyotan huoltosopimukset päättyivät.
  • 2014 Citroenin rinnalle tuli Peugeotin huoltoedustus, lähinnä koska kummallakin on samat erikoistyökalut ja monet varaosat käyvät kumpaankin merkkiin.