Kun geokätköily ei riitä

Tähtiportti. Erilaiset monumentit ja patsaat ovat usein mukana pelissä. Esimerkkinä tämä installaatio, joka on sekä Ingressin, geokätköilyn että Munzeen harrastajien kiinnostuksen kohteena. Kuva ja kuvakaappaus: Mikael Heinrichs.
Tähtiportti. Erilaiset monumentit ja patsaat ovat usein mukana pelissä. Esimerkkinä tämä installaatio, joka on sekä Ingressin, geokätköilyn että Munzeen harrastajien kiinnostuksen kohteena. Kuva ja kuvakaappaus: Mikael Heinrichs.
”Saatat luulla tätä peliksi, mutta se on paljon enemmän.” Suurin piirtein näin kuuluu mobiilipeli Ingressin tervetuliaisiviesti sen ladattuasi.
Agentti dirtfisher on kutsunut koolle tapaamisen. Hotelli, kello 14.00. Briiffaus Ingressistä ja Niantic Projectista.
– Kyllä, tähän jää koukkuun, vaikka tätä peliä voikin luonnehtia eräänlaiseksi liikunnalliseksi peliksi. Kaikenikäiset aina teineistä eläkeläisiin pelaavat tätä peliä, joka yhdistää useita asioita kuten taktiikkaa, joukkuepelaamista ja omaa aktiivisuutta, toteaa tässä haastattelussa anonyyminä pysyttelevä agentti dirtfisher.
Merkittävin ero esimerkiksi geokätköilyyn, jossa haeteaan kätköjä, jotka kerran löydyttyä eivät enää harrastajaa kiinnosta on se, että Ingressissä tietyihin paikkoihin on aina syytä palata. Portaalit joita hallinnoi jompi kumpi kahdesta joukkueesta ovat joko siirtyneet toisellle joukkueelle tai niitä pitää ladata tai suojata.
– Tätä voi pelata oikeastaan niin vähän tai paljon kuin itse haluaa. Itse pidin lähes vuoden verran taukoa ennen kuin kiinnostuin uudestaan ja autoin erästä kaveria käyntiin. Paraisilla ei ole kovinkaan montaa aktiivipelaajaa, ehkä puolen tusinaa tällä hetkellä, toteaa vihreällä puolella majaansa pitävä agentti dirtfisher.
Kun katsoo Paraisten ja saariston karttaa, sininen väri on melko harvassa juuri nyt, mutta jo Kaarinassa tai vaikkapa läntisellä Uudellamaalla sinistä on joka paikassa. Tosin asiat muuttuvat melko nopeasti tässä pelissä.
– Peli on todellinen akkuvaras, dirtfisher myöntää. Hän onkin varustanut oman älypuh… anteeksi, skannerinsa ulkoisella lisäakulla ja bluetoothilla kytketyllä korvanapilla.
Pelin äänimaailma on nimittäin melko intensiivinen ja vahvistaa hieman pelottavaa ja dystopista tunnelmaa.

Kyllä, tähän jää koukkuun, vaikka tätä peliä voikin luonnehtia eräänlaiseksi liikunnalliseksi peliksi.

Älypuhelimesta johon pelin lataa, tulee ”skanneri”, jolla pystyy näkemään karttapohjalta portaaleja sekä XM:ää, eli eksoottista materiaa (exotic matter). Portaalit, joista tätä kyseistä ainetta tulvii ovat väriltään joko harmaita (vapaita), sinisiä tai vihreitä – riippuen siitä kumpi joukkue hallitsee niitä juuri sillä hetkellä (katso faktaruutu). Portaaleja voi linkittää keskenään ja kolmen portaalin väliin voi luoda kentän, joka värjää niiden välisen alueen oman joukkueen väriseksi. Linkeillä voi estää toisen joukkueen linkkejä. Vastustajat voivat tuhota linkkejä ja vallata toisten portaaleja, saman joukkueen pelaajat puolestaan voivat tehdä yhteistyötä omien asemien puolustamiseksi sekä taktiikan osalta.
Liikkumalla skannerin kanssa pelaaja kerää XM:ää ja pystyy ”häkkäämään” portaaleja saaden kaikenlaisia esineitä joista on hyötyä joko heti tai myöhemmin pelissä. Esimerkiksi portaalin avaimia tarvitaan niiden linkittämiseksi yhteen. Portaaleilla on usein hieman hassujakin nimiä, kuten vaikkapa Sementtitien ja Saaristotien risteyksessä oleva monumentti – tietenkin osuvasti Star Gateksi kastettu.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan pelissä liikutaan lähiympäristössä (tai kauempana), ollaan sosiaalisia ja tehdään yhteistyötä oman joukkueen pelaajien kanssa. Vaihtoehtoisesti voi pelata täysin yksinäisenä sutenakin. Viime vuodesta lähtien peliin on lisätty niin sanottuja tehtäviä. Näitä suorittamallla voi saavuttaa erilaisia virtuaalisia diplomeja.
Kaikenlaisesta aktiivisuudesta annetaan pisteitä, joiden avulla pelissä voi edetä korkeammalle tasolle. Aloittelijan taso on 1, mutta pienen helpin avulla tasoa pystyy nostamaan melko nopeasti ainakin muutamalla pykälällä. Tällä hetkellä korkein saavutettavissa oleva taso on 16.
Pelin taustatarina on ottanut vaikutteita scifin maailmasta ja elää usealla eri tasolla. Pelillä on oma tarinasivustonsa, josta voi löytää erilaisia juoneen liittyviä palasia. Pelimaailmaan kuuluvat myös useat roolihahmot, jotka säännöllisen epäsäännöllisesti tiedottavat peliin liittyvistä asioista esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja Google+:ssa. Itse asiassa juonessa on useitakin yhtymäkohtia vaikkapa aikanaan suosittuun Lost-sarjaan.
Pelin tiimoilta järjestetään myös erilaisia tapahtumia ja tempauksia, myös sellaisia joissa molempien joukkueiden jäsenet tekevät yhteistyötä. Sovellusta on sen kehittäjän mukaan ladattu 12 miljoonaa kertaa ja peliä pelataan yli 200 maassa ympäri maailman.
Monet kokeneemmat pelaajat värväävät tänä päivänä mukaan uusia pelaajia ja toimivat eräänlaisina mentoreina uusille tulokkaille. Aika ajoin järjestetään myös erilaisia rekrytointitilaisuuksia uusille pelaajille, sekä sammakoille että smurffeille.
Sunnuntaina kello 17 järjestetään juuri tällainen tilaisuus, kun agentti dirtfisher kollegoineen kutsuu koolle aloittelijoiden ja pelistä mahdollisesti kiinnostuneiden tapaamisen Paraisten hotellilla.
Kuten aivan kaiken riippuvuutta tavalla tai toisella aiheuttavan asian kanssa, varsinkin mobiilissa, kannattaa olla varovainen ollessaan yhteydessä oikeaan maailmaan. Skanneria ei kannata tuijoittaa niin tarkkaan, ettei huomaa liikennettä.
Kun seuraavan kerran näet oudon hahmon seisovan jossakin korvanappi korvallaan, salaa puhelintaan hipelöiden, hän saattaa siis olla Ingressin pelaaja. Tai sitten ei. Kaikki ei aina ole sitä miltä se näyttää.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi


Ingress

  • Monipelaaja-AR-peli (Augmented Reality, ”lisätty todellisuus”) jota pelataan älypuhelimella tai tabletilla, jossa on gps- ja mobiilidatayhteys.
  • Pelin on kehittänyt Niantic, joka oli aikaisemmin osa Googlea, mutta syksystä lähtien erillinen yhtiö.
  • Pelaaja liittyy jompaan kumpaan kahdesta joukkueesta.
  • Sininen joukkue ovat vastarintaliike (Resistance).
  • Vihreä joukkue ovat valaistuneet (Enlightened).
  • Joukkueiden jäsenet kilpailevat toisen joukkueen jäseniä vastaan omistamalla, ylläpitämällä ja puolustamalla portaaleja joita löytyy erilaisten julkisten rakennustan, taideteosten tai historiallisten paikkojen yhteydessä.
www.ingress.com

Geokätköily

  • Eräänlainen aarteenmetsästys, jossa gps-vastaanottimen avulla haetaan erikokoisia ja -tyyppisiä kätköjä maastosta.
  • Kätkön löydyttyä, se merkataan löydetyksi sekä kätkössä olevaan fyysiseen lokikirjaan että geokätköilysivustolla.
  • Jotkut kätköt sisältävät ns. ”matkaajia” (Travel Bugs), joissa on seurantakoodi ja joilla usein on jokin tehtävä saavutettavanaan. Niitä voi siirtää kätköstä toiseen.
  • Kätköjä on useita eri tyyppejä, joissakin on useita osia, toisissa arvoituksia joita pitää ratkoa päästäkseen eteenpäin.
  • Tapaamisia järjestetään harrastajien toimesta, kesällä oli esimerkiksi vuorossa kahvittelutilaisuus Sattmarkissa.
www.geocaching.com

Munzee

  • Toisenlainen aarteenetsintäpeli, jossa älypuhelimen kameralla skannataan qr-koodeja joita löytyy eri paikoista.
  • Geokätköilyä urbaanimpi peli, munzee-koodeja on yleensä enemmän kaupungeissa kuin maaseudulla.
  • Niin kutsutut ”roverit” voivat myös virtuaalisesti siirtyä munzeesta toiseen.
  • Virtuaalisia munzeita on myös, niissä ei ole qr-koodia, vaan ne skannataan ainoastaan gps-paikkatiedon perusteella.
www.munzee.com