Linja-autoliikenne herättää kiivasta keskustelua

Tulee vai ei tule? Paraisten ja Turun välinen linja-autoliikenne on ontunut loppukesän ja myöhäissyksyn aikana. Kuva: Mikael Heinrichs.
Tulee vai ei tule? Paraisten ja Turun välinen linja-autoliikenne on ontunut loppukesän ja myöhäissyksyn aikana. Kuva: Mikael Heinrichs.
Myöhästymisiä, pysäkille jättämisiä, täyteen ahdetut autot ja puuttuvia vuoroja. Näistä keskustellaan kiivaasti Turun ja Paraisten välisen linja-autoliikenteen kohdalla – edelleen.
Paraislaista Timo Järvenpäätä kismittää. Hänen 14-vuotias tyttärensä jäi lokakuussa Turussa pysäkille, kun linja-auto matkaan pyrkineen pysäytysmerkistä huolimatta jatkoi matkaa Paraisten suuntaan pysähtymättä.
– Tämä tapahtui noin viikkoa sen jälkeen, kun Paraisten pysäkki Tuomiokirkon kohdalla oli siirtynyt askeleen verran eteenpäin. Kun kävin hakemassa hänet Turusta, tarkistimme vielä että hän todellakin oli ollut oikealla pysäkillä, Järvenpää toteaa.
Hän oli tapauksen jälkeen yhteydessä liikennöitsijään, joka lupasi selvittää asiaa. Mitään ei kuitenkaan kuulunut kahteen viikkoon, ennen kuin Järvenpää oli uudelleen yhteydessä tätä nimenomaista vuoroa liikennöineen yhtiön kanssa. Suhtautuminen oli nuivaa, eikä yhtiö myöntänyt tehneensä minkäänlaista virhettä – vaan totesi ettei pysäkillä ollut tuona ajanjkohtana mukaan pyrkivää matkustajaa lainkaan.
Asiaan kuuluu nimittäin se seikka, että TLO:n Paraisten ja Turun välisessä liikenteessä on yhteensä viisi eri liikennöitsijää. Syksyn aikana keskustelut esimerkiksi sosiaalisen median puolella ovat ajoittain olleet melko kiivaitakin. Monet kaipailevat entistä, yhtä liikennöitsijää.
Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen joukkoliikenteen projektipäällikkö Soile Koskela pahoittelee ennen kaikkea myöhästymisiä, joita on syksyn mittaan ilmennyt melko paljon varsinkin aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteessä.
Myös illan viimeisten Turusta lähtevien vuorojen aikaistaminen 25 minuutilla sunnuntaisin on aiheuttanut jonkin verran kritiikkiä, kuten linjan 801 kuljettajien puutteellinen ruotsin kielen taito.
Tiettyjen vuorojen kohdalla matkustajamäärät ovat myös ylisuuria, sillä useasti esimerkiksi 16.15 Turusta lähtevälle 801-linjan vuorolle on jo Tuomiokirkon kohdalla tarjolla vain seisomapaikkoja.
Muutoksista teidottaminen on liikenteen ostajan (ELY-keskuksen) ja liikennöitsijän (TLO) välisen sopimuksen mukaan liikenteenharjoittajan vastuulla.
Ajantasaiset aikataulutiedot löytyvät TLO Oy:n verkkosivuilta www.tlo.fi/saaristobussi, Matkahuollon sivuilta www.matkahuolto.fi sekä Turun seudun joukkoliikenne Fölin sivuilla www.foli.fi.
Paraisten liikenteen osalta liikkennöitsijän vaihdos on aiheuttanut myös aikataulujen muutoksia normaalin kouluvuoden muutosten lisäksi kesä- ja talviaikatauluihin siirryttäessä huhti- ja syyskuun lopulla.
– Talviaikatauluun siirryttäessä toteutettiin nyt myös linjan 801 päätepisteen muuttaminen linja-autoasemalta Turun kauppatorille. Samassa yhteydessä toteutettiin aikataulumuutos aamun työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi Paraisilta, Koskela toteaa.
Kaarinan kasvaneet matkustajamäärät ovat yllättäneet ELY-keskuksen ja tuoneet lisähaastetta aikataulussa pysymiseen.
– Paraisten liikennettä ei ole aiemmin kilpailutettu. Tilanne tuli eteen vasta joukkoliikenteen lainsäädännön muuttumisen myötä, eikä ELY-keskuksella ollut aiemmasta liikenteestä kovinkaan seikkaperäistä dataa. Siksi hyvin toimivaa aikataulutusta on pitänyt hieman hakea, Koskela myöntäää.
– Seuraamme Paraisten liikennettä jatkuvasti ja olemme pyrkineet tekemään korjaavia toimenpiteitä. Seuraavat liikenteen täsmällisyyttä parantavat toimet tullaan tekemään vuodenvaihteessa.
Keskusteluja ELY-keskuksen ja TLO:n välillä käydään jatkuvasti.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi