Luttisella monta rautaa tulessa

Yhteisöllisyyden puolesta. Qvidja Eventsin Essi Luttinen ja Sören Lillkung toivovat paikallisten tulevan entistä tiiviimmin mukaan erilaisten tapahtumien järjestelyihin. Kuva: Mikael Heinrichs
Yhteisöllisyyden puolesta. Qvidja Eventsin Essi Luttinen ja Sören Lillkung toivovat paikallisten tulevan entistä tiiviimmin mukaan erilaisten tapahtumien järjestelyihin. Kuva: Mikael Heinrichs
Jo viime syksynä oli selvää, että Kuitian linnan piknik-konserttisarja saa tänä vuonna jatkoa uusien omistajien Ilkka Herrlinin ja Saara Kankaanrinnan myötävaikutuksella. Konsertit järjestää Qvidja Events -niminen yhdistys, jonka puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana toimii oopperalaulaja Essi Luttinen. Hän on samalla paluumuuttaja Paraisille. Yhdistys on järjestänyt vastaavia konsertteja vuodesta 2012.
– Viime vuosi oli aivan ymmärrettävästi välivuosi, kun omistajanvaihdos oli kesken, mutta on todella mukavaa että myös uudet omistajat ovat suhtautuneet myötämielisesti tapahtuman jatkoon, Luttinen toteaa PK:n tavatessa hänet Nauvon Qviflaxin kylässä järjestetyn yhteislaulutapahtuman jälkeen.

Kuitiassa konsertoidaan siis ainakin nyt 6. elokuuta, mutta jatko on vielä avoinna. Uusilla omistajilla kun on suuria suunnitelmia muun muassa maatalouden kehittämiseksi maillaan.
Tämän vuoden konsertin pääosassa on barokkimusiikki ja tarkemmin ottaen Antonio Vivaldin tuotokset. Konsertin nimenä on Vivaldissimo ja siinä kuullaan barokkiyhtye Baccanoa, solisteinaan ruotsalainen tenori Anders J. Dahlin sekä Luttinen.
– Vivaldi on tämän vuoden teemasäveltäjä, ja tilaisuudessa kuullaan ainoastaan hänen musiikkiaan. Vivaldin tulkitseminen on laulajille vaativaa ja ulkoilmatapahtuma tuo tietenkin omat lisähaasteensa, Luttinen myöntää.
Vapaan taiteilijan ominaisuudessa Kuitian konsertin tapaisen tapahtuman järjestelytyö on tavallaan myös tervetullutta vaihtelua.
– Onhan siinä kaikenlaista hoidettavana. Meillä on työryhmä joka tekee tiiviisti töitä ja kaikki rakennetaan tavallaan nollasta.
Luttisella ei ole tällä hetkellä vakikiinnitystä mihinkään työpestiin eikä myöskään opetustyötä, joten kiintopiste on hyvä olla.
– Paras palkinto kovasta työstä on kuitenkin tyytytväinen ja runsaslukuinen konserttiyleisö, hän toteaa.
Itse asiassa on jopa melkein yllättävää miten moni eturivin muusikko toimii jonkun tietyn musiikkifestivaalin tai tapahtuman järjestäjänä.
– Sitä voisi itse asiassa luonnehtia eräänlaiseksi trendiksi tänä päivänä. Monet freelancemuusikot haluavat löytää tapahtuman, jossa pääsevät toteuttamaan itseään ja samalla pääsevät näkemään mitä kaikkea tapahtuman järjestäminen vaatii.
Luttinen tiedostaa että kyseessä on eräänlainen tasapainoilu taiteellisen ja käytännön työn välillä.
– Jossain vaiheessa tulee aina yllätyksenä miten paljon aikaa itse asiassa vierähtää tietokoneen äärellä sähköpostin ja markkinointityön parissa. Se on kaikki tavallaan pois luovasta työstä, varsinkin freelancemuusikon kohdalla.
Löysitkö sinä Kuitian vai Kuitia sinut?
– Itse asiassa Kuitia taisi löytää minut, sillä asuessani Paraisilla edellisen kerran vuosina 2007–2012 linnan silloinen omistaja Anders af Heurlin oli yhteydessä ja kyseli kiinnostustani lähteä mukaan tällaiseen konseptiin.
Suomen mittakaavassa Kuitian konserttisarja on ainutlaatuinen, sillä maassamme ei ole liialti tämänkaltaisia rakennuksia. Ekspressiivinen musiikki, historiallinen miljöö ja vielä yhdistettynä piknik-teemaan tekee kokonaisuudesta varsin mieleenpainuvan.
– Konserttipaikkana Kuitia eroaa siitä, mihin Suomessa on totuttu. Keski-Euroopassa toki on hulppeampiakin linnoja, mutta meidän leveysasteillamme ei juurikaan. Palaute vierailevilta esiintyjiltä on ollut todella positiivista. Suomen suvi kun on oikukas ja lyhyt, siitä kannattaa ottaa kaikki ilo irti.
Luttinen muistuttaa musiikin olevan aina parasta paikan päällä koettuna, oikeassa ympäristössään. Levyjen kuunteleminen, tv-lähetyksen katsominen tai vaikkapa valkokankaalta oopperan seuraaminen eivät koskaan voi korvata henkilökohtaisen kokemuksen rehellisyyttä ja tunnelmaa.
– Meille esiintyville taiteilijoille on ensiarvoisen tärkeää luoda aito yhteys yleisöön. Musiikin ja oikean ympäristön yhdistelmä on jotain aivan uniikkia.
Hänelle tulee mieleen tuore omakohtainen kokemus Seinäjoen Tangomarkkinoilta.
– Siellä kävin katsomassa takavuosien tangokuninkaan konserttia ja yllätyin suuresti siitä, miten hieno ääni ja laaja ambitus hänen äänessään oikeastaan oli. Televisio ja muut tallenteet kuitenkin latistavat ääntä todella paljon. Minulla oli aivan toisenlainen kuva hänestä television perusteella.
Hän ei ylipäätään hirveästi välitä massiivisista kaiutintorneista, vahvistimista ja isoista esiintymislavoista.
– Intiimimmässä konsertissa musiikki tulee paremmin oikeuksiinsa. Toki Kuitian konserttikin voisi käytännössä olla täysin akustinen, mutta barokkisoitinten myötä halusin kokeilla myös vahvistusta. Puoliakustiseksi kokemukseksi sitä voisi kuitenkin luonnehtia.
Tulevan Paraisten konsertin lisäksi Luttisella on monta rautaa tulessa loppuvuoden aikana.
– Helsingissä työstän Ooppera Skaalan kanssa Bollywood-musikaalia, joka saa ensi-iltansa Kaapelitehtaalla 8. lokakuuta. Se toteutetaan yhteistyössä Shava-yhtyeen kanssa, johon tutustuin Uuden musiikin kilpailu UMK:n yhteydessä muutama vuosi sitten kun osallistuimme siihen Skaalan kanssa.
Loppuvuodesta hänellä on tuloillaan myös espanjalainen barokkiooppera Savoy-teatterissa. Siinä tuotannossa Angelika Klas on keskiössä.
– Kyllä tässä on itse asiassa koko loppuvuoden osalta tiivistä työtä, Luttinen nauraa.
Vaikka hän ei vielä tällä hetkellä tiedä Kuitian konserttien jatkosta tämän vuoden jälkeen, hänellä on yksi harras toive.
– Jälleenmuuttajana Paraisille toivoisin paikkakunnalle vieläkin tiiviimpää yhteistyötä ja paikallisten voimien yhteenliittymää erilaisten musiikki- ja kulttuuritapahtumien kohdalle. Tällaiset tapahtumat tekevät ihmeitä kyläyhteisöjen yhteisöllisyydelle ja yhteenkuuluvuuden tunteelle. Sitä toivoisin myös Kuitian kohdalle, mikäli jatkoa tulee.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi