Parainen sai sähköautojen latauspisteen golfkentälle

Nauvon Osuuspankki sai jo aikaisemmin latauspisteen, mutta golfkenttä on Paraisten kunta-alueen ensimmäinen.

Nina Katajainen ja Pekka Mauro valvovat latauksen edistymistä. Kuva: Mikael Heinrichs.
Finbyssä sijaitseva Archipelagia golf on ensimmäisenä toimijana Paraisten kunta-alueella lanseerannut sähkö- ja hybridiautoille tarkoitetun julkisen latauspisteen. Nauvossa on jo hetken aikaa ollut käytössä latauspiste paikallisen Osuuspankin edustalla.
– Meidän latauspisteemme on kaikkien käytettävissä, eli ei tarvitse olla golfkerhon jäsen. Tänne voi jättää autonsa lataukseen kun lähtee vaikkapa kierrokselle, pelaamaan frisbeegolfia tai tulee lounaalle, toteaa Archipelagia golf Oy:n toimitusjohtaja Nina Katajainen.
Hän ja ArGC:n kenttämestari Jan Österlund toteavat latauspisteen olevan myös imagollisesti hyvä asia golf-kentän osalta.
– Mitään varmuutta siitä, että saamme houkuteltua uusia pelaajia latauspisteen avulla ei tietenkään ole, mutta tuskin siitä haittaakaan on, Katajainen sanoo.
– Samalla tämä on täysin linjassa kentän vihreiden arvojen kanssa, Österlund muistuttaa.
Lataustolppa. Kuva: Mikael Heinrichs.
Katajainen tietää ainakin kaksi kentän aktiivigolffaria, joilla on sähkö- tai hybridiauto käytössään. Yksi heistä on turkulainen Pekka Mauro. Hänellä ja Marjo-vaimolla on kesäpaikka Lemlahdessa. Pekka Mauro on myös tottunut kertomaan sähköautoista, sillä hän on ollut useasti puhujana erilaisissa tilaisuuksissa tähän liittyen.
– Tällä Kian Optima plug-in -hybridiautolla on sähköpuolella noin 60 kilometrin käyttösäde, mutta kyseessä on hybridi, joten se ei jätä tienposkeen. Jos bensamoottoria ei käytetä, se kuitenkin käynnistyy vähintään kerran kahdessa kuukaudessa.
Mauron innostus sähköautoiluun on ainakin osittain peräisin halusta näyttää epäileville ystäville pitkää nenää.
– Toki sähköautoja on Suomessa edelleen todella vähän verrattuna muuhun Eurooppaan. Suomen noin 3,2 miljoonan autokannasta 1 000 on sähköautoja ja reilut 3 000 hybridiautoja, taksiyrittäjänä toimiva Mauro kertoo.
Hänellä tulee itsellään kohta kolme vuotta täyteen siitä, kun hän hankki ensimmäisen sähkötaksiauton. Amsterdamissa sähkötakseja on yli 500 kappaletta.
– Kaarinassa, Nauvossa ja Naantalissa oli tätä ennen lähimmät latauspisteet, mutta jos ajattelee esimerkiksi saariston rengastietä niin olisi todella hienoa jos latauspisteitä tulisi lisää saaristoon, Mauro toteaa.
Archipelagia golf on maan golfkentistä eräs edelläkävijöistä tällä saralla, sillä Katajaisen tietojen mukaan Paraisten latauspiste on kolmas tai neljäs lajiaan golfkentän yhteydessä.
– Samalla kun varaa tee-ajan voi varata itselleen latausajan, Mauro sanoo.
Sähköautojen osalta on tällä hetkellä käyynissä eräänlainen muna vai kana -ilmiö. Potentiaaliset ostajat empivät, kun latauspisteet ovat harvassa. Latauspisteistä vastaavat sen sijaan valittelevat asiakkaiden puutetta.
– Tähän automalliin pystyy lataamaan 10 kilowattia, mikä maksaa minulle kotona ladattaessa reilun euron. Edullisia ja ilmaisia latauspaikkoja on kuitenkin olemassa, ja kun vertaa sähköauton käyttömaksua dieselauton vastaavaan, säästöjäkin saa aikaiseksi melko lyhyellä aikavälillä.
Mikael Heinrichs
050-306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi