Suurin mahdollinen kunnioitus


Lukekaa mielellään viime viikon PK (18.11.2021) uudestaan, eritoten terveyskeskuksen uudesta puhelinvaihteesta kertova artikkeli (sivu 16). Siinä on joitakin todella ajatuksia herättäviä hoitohenkilökunnan kommentteja.

Nimittäin: he eivät voi hoitaa ketään Facebookissa ja he eivät voi osallistua keskusteluun sosiaalisissa medioissa, vaikka heitä arvosteltaisiin ja vaikka heistä ja heidän työstään levitettäisiin vääriä tietoja.

Lue mielellään myös juttuun liittyvä tekstilaatikko siitä, kuinka monta puhelua päivää kohden on vastaanotettu kahden summittaisesti valitun arkipäivän aikana syksyllä. Niin sanottuna rauhallisena päivänä soitti lähes 140 henkilöä joko päivystykseen tai ajanvaraukseen.

Yksi puhelu kestää keskimäärin kolme minuuttia. Sen jälkeen varataan koronatesti tai kirjataan oireet järjestelmään ja niin edelleen ja niin edelleen. Tämä tarkoittaa sitä, että aikaa kuluu noin kuusi minuuttia ennen kuin sama henkilö voi vastata seuraavaan puheluun.

Merkittävästi työteliäämpänä päivänä samat henkilöt – enintään kymmenen henkilöä – ovat olleet pakotettuja käsittelemään 585 puhelua. Olettakaamme, että sinä päivänä puheluihin vastasi kymmenen henkilön maksimimäärä. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella oli noin 60 puhelua omalla kontollaan. Hengitä syvään – ja ajattele. Kuinka monta puhelua sinä pystyt käsittelemään yhdessä päivässä?

Yksi puhelu terveyskeskukseen tarkoittaa sitä, että soittajan hoitotarpeet täytyy arvioida. Koska vastaanottoaikoja on rajallinen määrä, he eivät voi valitettavasti avata terveyskeskuksen ovia selkosen selälleen ja antaa kaikkien asiakkaiden rynnätä paikalle samaan aikaan.

Syvällä sisimmässään jokainen soittaja luultavasti ymmärtää sen myös. Samalla me kaikki olemme yksilöitä ja jos minun selkääni sattuu, niin minun pitäisi saada apua heti ja suoraan, ilman että joudun odottamaan jjonossa, koska jonkun muun täytyy päästä ensin. Nyt kaupunki ottaa käyttöön puhelujärjestelmän, muun muassa siksi, että vastaaminen puheluihin kävisi nopeammin.

Mutta ajattele seuraavaa kertaa, kun istut Facebookissa keskustelupalstan äärellä ja olet aikeissa heittää lokaa siitä, kuinka kauan olet joutunut odottamaan.

Pitäisikö hoitohenkilökunnan, joka puolentoista vuoden ajan on joutunut varsinaisten työtehtäviensä lisäksi hoitamaan koko koronasirkusta, sen sijaan ehkä ansaita muutaman rohkaisevan sanan?

Tartunnanjäljityksen, rokotusten, koronanäytteiden ottamisen ja puhelinneuvonnan parissa työskentelevillä oli kädet täynnä töitä myös ennen pandemiaa. Kannattaa myös muistaa, että kyseisen hoitohenkilökunnan takana on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat myös ehtiä kotiin syömään ja seurata lastensa harrastuksia ja mennä zumbaamaan.

Jotakin, jota he ansaitsevat, on suurin mahdollinen kunnioitus heidän työstään ja siitä työstä, jota he ovat olleet pakotettuja tekemään ja joutuvat edelleen tekemään niin kauan kuin pandemia jatkuu. Olemme kaikki heille ison kiitoksen velkaa.

Carina Holm

Paraisten Kuulutuksien toimittaja

Käännös Timo Järvenpää

1 Kommentti

  1. Kiitos Carina , oli hyvin kirjoitettu ja asiaa.
    Terveisin terveyskeskuksen vastaanottohoitaja

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*