Kuplat ovat Matsin sydäntä lähellä – hän korjaa omia ja muiden autoja

man som sitter i en gammal bil.
Täysin alkuperäinen Matsin Audi 60 ei ole, mutta auton koria hän ei lähde modifioimaan. Vapaa-ajallaan hän on ajanut jonkun verran drag racingia niin Suomessa kuin Ruotsissa.

Paraisilla Mats Karlsson tunnetaan ehkä parhaiten Rapu-rosvo-tuotenimen rapumerroista, ja varsinkin pandemian aikana mertakauppa vei paljon aikaa. Nyt kun tilanne on normalisoitunut huippuvuosista, Matsilla on taas hieman enemmän aikaa sille toiminnalle, jota hän yhden miehen Profab-yrityksessä mainostaa vähemmän, autojen korjaamiselle ja huoltamiselle. Mats huomauttaa, ettei hän pyöritä perinteistä korjaamoa nykyaikaisille autoille, joissa on paljon elektroniikkaa. Painotus on vanhempien, sekä omien että asiakkaiden, autojen kunnostamisessa ja korjaamisessa.

– Tietysti voin myös huoltaa nykyaikaisia autoja kun kyse on pienemmistä hommista, kuten öljyn ja suodattimien vaihdoissa, jarrujen korjauksissa ja muissa vastaavissa töissä. Minulla on periaatteessa pieni autokorjaamo ja teen pieniä korjauksia, jotka eivät vaadi monimutkaisia ​​tietokoneita, Mats sanoo kun kierrämme Profabin siistissä ja tilaavassa korjaamossa.

Man vid bilmotor
Mats on parhaillaan rakentamassa moottoria omistamaansa Kleinbus-volkkariin.

Paraisten eteläpuolella Simonbyssä sijaitseva korjaamo on varmasti monen vanhojen autojen korjaamista harrastavan unelma. Vuosi sitten ostetuissa tiloissa on muun muassa iso metallisorvi, jolla hän voi valmistaa omia autonosia, täällä on hitsauslaitteet ja peltisakset sekä paljon käsityökaluja siisteissä riveissä. Hallissa on useita autoja sekä erilaisia ​​moottori- ja autonosia laatikoissa ja lavoilla. Hänellä ei ole tilaa maalata kokonaisia ​​autoja, vaan hän maalaa vain osia. Yksi asiakasprojekti on esimerkiksi jenkkiauton taka-akseli, jonka hän on hitsannut, hionut ja maalannut niin, että kaikki näyttää aivan uudelta.

– Tietää itse, että se on täydellinen, Mats sanoo, kun kysytään, miksi pistää panostaa niin paljon aikaa sellaiseen, mitä ei valmiissa autossa näe.

man med bilmotor i verkstad.
Yhdelle asiakkaalle Mats on muun muassa korjannut taka-akselin ja hionut ja maalannut sen täydelliseksi.

Kuplien kanssa hän sanoo pystyvänsä tekemään melkein mitä tahansa – rakentamaan moottoreita, tekemään peltitöitä ja korjaamaan sähköt. Hän on myös käynyt huonekalujen entisöintikurssin voidakseen verhoilla itse auton istuimet ja muut osat kankaalla ja nahalla.

– Teen harvoin täydellisiä remontteja asiakkaille, koska se tulee niin kalliiksi kun tekee töitä tuntilaskutuksella, koska vanhojen autojen kanssa tulee aina yllätyksiä. Ja vakuutustyöt – ei kiitos!

Matsille autot ovat myös suurin vapaa-ajan kiinnostus ja hän itse omistaa lähes 15 autoa, lähes kaikki Volkswagen-merkkisiä. Hänen sydämensä sykkii pääasiassa kuplalle.

– Silloin kuin synnyin, perheellä oli kupla. Olen monta kertaa nukkunut takapenkillä moottorin päällä olevassa laatikossa, kertoo Mats rakkaudestaan ​​erityisesti kuplaa kohtaan.

man med bubbla.
Mats omistaa noin 15 erimallista Volkkaria. Tässä yksi monesta kuplasta. Mats vuokraa myös tilaa kylmähallista niin autoille kuin asuntoautoille ja veneille.

– Iso projektini on Volkswagen Karmann Ghia cabriolet vuodelta 1963, jonka ostin 19-vuotiaana. Minulla on ollut se 30 vuotta, eikä se ole vieläkään ajokunnossa. Se oli halpa, mutta kävi ilmi, että aina ei kannata ostaa halvalla, Mats toteaa.
Harvat hänen autokaupoistaan ovat olleet suunniteltuja. Jos hän on törmännyt mielenkiintoiseen yksilöön, hän on ostanut sen ex tempore.

– Ongelma on siinä, että kun työ ja harrastus ovat samassa paikassa, en koskaan saa omia projektejani valmiiksi, Mats sanoo.

Nyt kun hän on ”ohittanut elämän keskipisteen”, hän harkitsee joidenkin projektiautojen myymistä, koska hän on laskenut, ettei hänellä ole aikaa korjata niitä kaikkia elinaikanaan.

gammal bil under restaurering.
Matsin pitkäaikainen projekti on Volkswagen Karmann Ghia cabriolet vuodelta 1963.

Lämpimän hallin vieressä sijaitsevassa suuressa kylmähallissa autoja on pitkässä rivissä. Täältä löytyy muun muassa kupla 60-luvulta ja kleinbus ja muutama muu VW-malli. Monet autoista eivät olleet arvokkaita 90-luvulla, mutta nyt monista autoista on tullut haluttuja keräilijöiden parissa. Matsin mukaan mantereelle ostetaan romukunnossa olevia autoja kunnostusta varten, mukaan lukien kleinbus-volkkarit, joista on tullut todella suosittuja.

Hallissa on myös joitain Matsin pojalle kuuluvia autoja. Kiinnostus vanhempien autojen päivittämiseen ja muokkaamiseen on ehdottomasti siirtynyt pojalle. Monia autoja on madallettu ja niissä on matalaprofiiliset renkaat ja erilaisia spoilereita.

– Emme kuitenkaan modifioi autojen koreja. Autot pitäisi pystyä palauttamaan alkuperäiseen kuntoonsa, jos niin haluaa, Mats sanoo.

verkstad med flera bilar.
Lämpimän verstaan alakerrassa Mats korjaa niin omia kuin asiakkaidenkin autoja. Volkswagenin Beach buggyllä on lasikuidusta valmistettu kori.

Saattaa olla, että kuplat kiinnostavat häntä eniten, mutta hänen laumastaan löytyy myös hieman kaukaisempi Volkswagen-sukulainen. Pihalla parkissa on entisöimätön Audi 60, jonka hän on ostanut kuolinpesältä. Se näyttää pääosin alkuperäiseltä, mutta Mats on madaltanut sitä ja vanteet hän aikoo vaihtaa johonkin ”siistimpään”.

– Alkuperäinen sopii äijänkäppänöille, Mats sanoo ja hymyilee.

Tuuli Meriläinen

 

Mats Karlsson, 51 vuotta

  • Asuu: Paraisilla
  • Perhe: 2 poikaa
  • Työ: Valmistaa ja myy rapumertoja Rapu-rosvo-nimellä vähintään puolet vuodesta, loput ajasta hän kunnostaa moottoreita ja autoja Profab OY -yrityksessä.
  • Vapaa-aika: vanhojen autojen kunnostaminen, on ajanut drag racingia kleinbusilla, kalastus, on hiljattain ostanut purjeveneen.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*