Lasten oma ministeri vieraili Malmin koulussa

En kvinna står uppställd i ett klassrum med många barn runtomrking sig.
Malmin koulun kolmasluokkalaiset olivat ennakkoon valmistelleet ministerille monta kysymystä.

Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist vieraili maanantaina kolmasluokkalaisten luona.

Bergqvist kertoi työstään ja oppilaat esittivät vaikeita, hauskoja ja vakavia kysymyksiä.

Malmin koulun kolmasluokkalaiset ovat työskennelleet Suomi-teeman parissa koko kevätlukukauden ja sen yhteydessä opiskelijat tekivät aloitteen ministeri Sandra Bergqvistin kutsumisesta kouluun. Se, että ministerin vierailu osuu koulun 70-vuotisjuhlaviikkoon, antaa viikolle hienon alun. Luokka 3B ja luokanopettaja Susanne Båge odottavat sisäänkäynnin luona ja tervehtivät Bergqvistiä hänen saapuessaan kouluun mustalla työsuhdeautollaan. Noin 50 kolmosluokkalaista kokoontuu samaan luokaan, ja Bergqvist sanoo, että lasten ja nuorten kohtaaminen on hänen mielestään hauskaa, mutta se voi myös olla hieman jännittävää, sillä kysymyksiin on välillä vaikea vastata.

– Siitä on aikaa, kun nousin maanantaiaamuna ja lähdin kouluun.

Bergqvist kertoo itsestään ja työstään kansanedustajana sekä liikunta-, urheilu- ja nuorisoministerinä mahdollisimman selkokielisesti. Hän viettää Helsingissä kolmesta neljään päivää viikossa. Hän kertoo, että yksi kansanedustajan tärkeimmistä tehtävistä on napin painaminen suuressa istuntosalissa.

– Siellä meidän penkillä pienessä laatikossa lukee: kyllä, ei, tyhjä ja paikalla. Painikkeiden avulla kerromme, olemmeko paikalla ja ovatko esille tuodut asiat mielestämme hyviä vai huonoja.

Kuinka Bergqvist ehtii tehdä kaiken?

Hän kertoo myös muun muassa ministeriön työskentelystä, lakien käsittelystä eri toimikunnissa ja eri alojen asiantuntijoiden hyödyntämisestä. Yksi parhaillaan valmisteilla olevista laeista koskee opintotukea. Oppilaat ovat laatineet ennakkoon monta kysymystä, ja ensimmäinen on: kuinka Bergqvist ehtii tehdä kaiken?

– On priorisoitava ja laitettava asiat tärkeysjärjestykseen, jonka jälkeen tekee tärkeimmät työt ensin. Haluan myös viettää aikaa kolmen lapseni kanssa. Lapsena pitää myös usein priorisoida, välillä pitää esimerkiksi pestä hampaat, vaikka katsoisikin mieluummin telkkaria.

Vaikeinta ministerin työssä on se, että hän haluaisi tehdä niin paljon, mutta muutosten aikaansaaminen on hidasta.

Kaikkea ei voi päättää itse

– Jos haluaa saada aikaan muutoksia tarvitaan paljon rahaa. Samalla moni muu henkilö sanoo, että rahaa tarvitaan johonkin muuhun. Kaikkea ei voi päättää itse, asiat on päätettävä yhdessä muiden kanssa. On lisäksi rankkaa, että joskus pitää tehdä myös ikäviä päätöksiä.

Hauskinta ministerin työssä on muun muassa lasten ja nuorten tapaaminen ja mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Kysyttäessä, miten Bergqvist reagoi, jos joku sanoo jotain sopimatonta, hän vastaa, että hän yrittää olla välittämättä liikaa.

– Valitettavasti sosiaalisessa mediassa on monta ihmistä, jotka sanovat rumia asioita ja ovat ilkeitä, ja tietysti siitä tulee hieman surulliseksi. Silloin ajattelen yleensä, että niillä, jotka niin tekevät, on itsellään ongelmia ja he tarvitsisivat jonkun, jonka kanssa puhua.

Koulun tulee olla turvallinen paikka

Bergqvist kertoo, että ministeriö työstää parhaillaan uutta nuorisopoliittista ohjelmaa.

– Se on pitkä paperi siitä, mitä asioita haluamme tehdä lasten ja nuorten hyväksi, jotta kaikki lapset voisivat paremmin sekä fyysisesti että henkisesti, esimerkiksi jos sinulla lapsena on synkkiä ajatuksia, olet surullinen tai tunnet itsesi ulkopuoliseksi.

Kun Bergqvist sai kuulla Vantaan kouluampujasta, hänen ensimmäinen reaktionsa oli, että hän halusi soittaa lapsilleen. Hän sanoo olevansa asiasta hyvin surullinen ja että kyseessä on erittäin vakava asia.

– Huonosti voivien lasten tulee saada apua ajoissa. Kenenkään ei pitäisi tuntea olonsa niin pahaksi, että jotain tällaista tapahtuu. Koulun tulee olla turvallinen paikka.

 

Lasten nopeat kysymykset ministerille

Bergqvistin oli nopeasti valittava paras kahdesta vaihtoehdosta. Hänen valintansa on lihavoitu.

sänky tai sohva
sarja tai elokuva
Nalle Puh tai Bamse
maito tai vesi
pääsiäinen tai joulu
huulipuna tai ripsiväri
pizza tai hampurilainen
kissa tai koira
parta tai viikset
tavallinen ammatti tai pääministeri
käsipallo tai jalkapallo
raha tai rakkaus

“Hauska kuulla miten ministeri työskentelee”

Paraislaiset lapset, Natalie Svahnström, 10, Anton Nordström, 9, ja Vilda Fagerlund, 9, ovat kaikki Malmin koulun kolmasluokkalaisia. He ovat kaikki sitä mieltä, että oli hauskaa ja jännittävää tavata liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri, kuulla hänen arjestaan ​​ja esittää kysymyksiä.

He ovat kaikki kolme aktiivisia lapsia, jotka haluavat liikkua ja harrastaa eri asioita. Anton käy jumpassa, Vilda harrastaa teatteria, tanssia, jumppaa ja käsipalloa ja Natalie on ratsastanut monta vuotta ja hoitaa kahta hevosta.

– Olen tavannut Sandran kerran aiemmin, mutta oli mukava tavata hänet uudelleen. Hän on hyvä esiintyjä, Natalie sanoo.

Natalien mielestä oli myös hauska kuulla, että Bergqvist pitää hevosista niin kuin hän itse tekee.

– Minusta ministerin työssä hauskinta on ehkä se, että saa jutella ihmisten kanssa, Vilda sanoo.

– Oli hauska kuulla miten ministeri työskentelee. Parasta oli kun hän sanoi, että liikunta on tärkeää, ja että on tärkeää, että lapset ja nuoret voivat hyvin, Anton sanoo.

Tuuli Meriläinen

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*