Sydvästkusten anpassar, men backar inte

Utvecklingsarbete. Nu startar tre stora utvecklingsprocesser i snabb takt inom ÅU-förlaget – papperstidningar ska utvecklas, det digitala ska utvecklas och försäljningsverksamheten ska breddas och utvecklas. Foto: Paul Söderholm
Utvecklingsarbete. Nu startar tre stora utvecklingsprocesser i snabb takt inom ÅU-förlaget – papperstidningar ska utvecklas, det digitala ska utvecklas och försäljningsverksamheten ska breddas och utvecklas. Foto: Paul Söderholm
Förlags Ab Sydvästkusten, som ger ut Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser har avslutat sin samarbetsförhandlingar.
Fem årsverken drabbas. Lösningen innehåller en pensionering och två möjliga omplaceringar.
– Förlagsbolaget måste både anpassa och utveckla för att klara utmaningarna i mediebranschen. Vi kommer att utlokalisera och automatisera produktionsprocesser. Samtidigt kommer vi att bredda vår försäljningsverksamhet betydligt. Härifrån framåt gäller framtidstro, säger Förlags Ab Sydvästkustens vd Harry Serlo.
ÅU har också beslutat att efter årsskiftet inte längre publicera material från Finska notisbyrån och Svensk presstjänst.
ÅU:s chefredaktör Pär Landor ser ingen dramatik i det beslutet:
– Det är helt i linje med vår strävan att göra ÅU mer lokal. ÅU ska erbjuda de nyheter man inte stöter på i vardagen någon annanstans. Det lokala livet i Åboland är det som intresserar allra mest, är den läsarrespons vi har fått. Dessutom ser vi på webben att byråmaterialet inte intresserar. Så vi kommer i fortsättningen att erbjuda mera nyheter om det lokala livet i Åboland.
– Dessutom har ÅU aldrig varit så stor som produkten är nu, eftersom ÅU Digital säljer riktigt bra.
Serlo och Landor tror att man genom de nu gjorda anpassningarna kommer att kunna bryta bolagets förlusttrend. Inbesparingarna handlar om flera hundra tusen euro på årsnivå.
– Vi tror inte på att backa i det här läget. Vi vill vara offensiva. Det går nämligen inte att spara sig ur en situation av total förändring på marknaden. Det är tvärtom nu vi ska vara med mer än någonsin.
– Det gäller att utveckla tidningarna ÅU och Pargas Kungörelser eftersom våra papperstidningar fortfarande är starka produkter som vi vill göra ännu starkare. Storsatsningen på det digitala fortsätter, eftersom våra digitala produkter har bra åtgång, säger Serlo och Landor.