Det lilla extra

I dagens PK har vi som tema företagsamhet, ekonomi och service och vi kan läsa om hur företagsklimatet har blivit allt bättre i vår skärgårdsstad och antalet nygrundade företag är omkring 10 per månad.

Staden funderar tillsammans med skolorna på hur man kan göra företagsfostran ännu bättre och man vill lyfta fram företagsamma individer som vågar pröva på nya saker och inte är rädda föra att sysselsätta sig. Det får mig att tänka på alla gånger jag besökt våra fina, lokala företag i staden som med sin personliga service, hjälpsamhet och kunskap har gjort att jag gång efter annan återvänt, trots att jag kanske kunde ha fått motsvarande service till ett billigare pris någon annanstans.

På tal om att vara ”serviceminded”, som är lika viktigt oberoende vilken bransch man befinner sig i, minns jag speciellt några gånger då jag blivit glatt överraskad över att någon ids anstränga sig för att göra det som krävs – och lite till. Det handlar helt enkelt om att hitta lösningar på så väl stora som små problem och leverera över förväntan.

I det här fallet var mitt problem ganska litet och obetydligt, men just då i stunden var den hjälp jag fick guld värd. Jag var bjuden på ett 70-tals party och håret skulle förstås vara kreppat. Mitt gamla kreppjärn var som bortlåst och, ja vad gör man? Jo, ringer sin trogna frisör som genast meddelar att jag får låna hennes kreppjärn och allt annat som jag behöver från hennes frisörsalong utan extra kostnad. Personlig service i allra högsta grad.

En annan gång som jag minns väl var då jag fick hemleverans utan extra kostnad av olika buskar och blommor som jag hade beställt och dessutom fick jag tips och råd på plats och ställe hur och var jag skulle plantera mina växter på tomten.

Service handlar också om att försöka se till att någon annan får vad den behöver på ett sätt där kunden uppfattar att du som företagare ansträngt dig för att göra det som krävs och kanske det där lilla extra.

Jag understöder gärna de lokala företagen och är glad över att man i Pargas kan köpa allt från inredningsattiraljer till kläder, smycken, blommor och tusen andra saker utan att behöva bege sig till den närliggande storstaden.

Det finns dock en sak som vållar en del huvudbry – tonårskläder. I vår familj införskaffas de för det mesta via webbutiker och i mer än hälften av fallen ska kläderna returneras. Det är fel storlek, färg, material eller så uppfyller de annars bara inte förväntningarna. Det har resulterat i att jag nu har ett överskott av kläder och skor i min garderob då jag varje gång hör mig själv säga ”kanske jag kan ha användning för den någon gång” och så köper jag plagget istället för att slåss med returpaket och postombud.

Tacka vet jag riktiga butiker där man får hjälp med storlekar och kan prova plagget på plats och ställe. Och dessutom får man kanske hjälp av ärliga biträden som på ett vänligt sätt talar om för en ifall plagget passar ens kropp eller inte.

Malin Johansson
Redaktör

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*