Lillholmenin silta – Liikenne ohjataan kiertotielle 17.2. alkaen

Dronekuva sillasta
Lillholmenin silta. Uusimistyöt alkavat helmikuussa. Lehdistökuva

– Lillholmenin uusi silta rakennetaan vanhan sillan paikalle, joten rakennustöiden ajaksi liikenne sillan kohdalla joudutaan katkaisemaan ja ohjaamaan kiertotielle Tervsundintien, Vånontien ja Saaristotien kautta, ELY-keskus ilmoittaa.

Rakennustyöt ja liikenteen poikkeusjärjestelyt kestävät vuoden 2022 syksyyn saakka.

Sillan rakentamistyöt aloitetaan ensi viikolla työmaan perustamisella ja työnaikaisten liikennejärjestelyjen tekemisellä sekä penkereen ja vanhan sillan purkamisella. Keskiviikkona 17.2. liikenne katkaistaan sillan kohdalta.

Dronekuva sillasta
Nykyinen penkere puretaan koko uuden sillan pituudelta. Lehdistökuva

Kevyelle liikenteelle rakennetaan kulkuyhteys työmaan läpi

Kevyen liikenteen kulkuyhteys joudutaan myös katkaisemaan työn aluksi. Kevyelle liikenteelle rakennetaan kuitenkin työnaikainen kulkuyhteys työmaan läpi. Kulkuyhteyttä ei pystytä sillan veneliikenteen kulkuaukon ylityksen takia tekemään esteettömäksi. Tämä kulkuyhteys saadaan käyttöön 2021 kesään mennessä.

Sillan alittava veneväylä siirretään myös uuteen paikkaan kesään 2021 mennessä. Veneväylä on vanhan sillan purkamisen jälkeen käytössä koko työn ajan käytössä. Sillan telineisiin tehtävän kulkuaukon leveys on 10 m ja korkeus 6 m.

Dronekuva sillasta
Meripelastajien Antintupa puretaan. Lehdistökuva

Noin 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa

Liikennemäärä sillalla on noin 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Urakoitsijana hankkeessa toimii Kreate Oy.

Uusi siltaa korvaa nykyisin paikalla olevan 1980-luvun alussa valmistuneen huonokuntoisen betonisen ponttonin ja sen pohjoispäässä olevan läppäsillan. Myös vanha meripenger puretaan. Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta ja sillan keskellä on avattava läppä. Uuden sillan hyötyleveys kasvaa 9 metriin, vanhassa läppäsillassa leveys on 5,6 metriä, mikä puolestaan lisää sillalla liikkujien turvallisuutta. Uuden sillan kokonaispituus tulee olemaan 254 metriä.

Sillan alikulkukorkeutta kasvatetaan 6 metriin, jolloin läppäsillan avaukset tulevat merkittävästi vähenemään. Silta perustetaan porattavilla teräsputkipaaluilla kallion varaan.

Drönarbild av bro och hav
Havainnekuva Lillholmenin uudesta sillasta. Lehdistökuva

Avaus suoritetaan valvomosta

Lillholmenin sillan uusimistyön yhteydessä rakennetaan myös uusi virtausaukko Lillholmenin saaren eteläpuolelle (teräksinen putkisilta).

– Vanhassa sillassa on ollut viime vuosina paljon käyttöongelmia, joten meille on tärkeää, että läppäsilta saadaan toimintavarmaksi. Uudistuksen myötä poistuu läpän itsepalvelukäyttö ja sillan käyttö tulee turvallisemmaksi. Avaus suoritetaan jatkossa kamerayhteyksien avulla hallitusti valvomosta, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri Ari Salo.

Toimintamallinsa mukaisesti Kreate aikoo parantaa urakan materiaalinhallintaa hyödyntämällä purkutyössä syntyviä materiaalivirtoja rakentamisessa.

Urakkasopimuksen arvo on noin 8 miljoonaa euroa

– Kiertotaloushengessä pyrimme hyötykäyttämään kaiken purettavan materiaalin. Vanhaa ponttonisiltaa käytämme rakennustöissä ja nykyisen tiepenkan käyttökelpoiset materiaalit hyödynnämme uuden sillan massanvaihdoissa ja tienpenkereissä, kertoo kohteen työmaapäällikkö Tero Haaramäki Kreatesta.

Kreaten allekirjoittaman urakkasopimuksen arvo on noin 8 miljoonaa euroa.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Kaikkien, jotka kommentoivat PK:n nettijuttuja, odotetaan tekevän sen asiallisesti ja omalla nimellään. Kommentin allekirjoitus sekä omalla etu- että sukunimellä, kiitos.


*