Yrittäjänörtti

Oliwer Bäcklund.
Oliwer Bäcklund.
Kevään aikana olen RIBS (Rolling Images in Business Startups) -nimisen EU-hankkeen puitteissa saanut vierailla ja luennoida kouluissa sekä Tukholmassa että eri puolilla Turunmaata. Kotimaan kamaralla olen lisäksi saanut kunnian työskennellä yhdessä projektijohtaja Jani Lastuniemen sekä nuorisosihteeri Joel Kronqvistin kanssa.
Kouluvierailujen aikana monet kysyvät samaa asiaa; ”Miten minä nuorena henkilönä voin myydä ideaani tai tuotettani siten, että vanhemman sukupolven päättäjät ottavat minut tosissaan?”
Olen vakuuttunut siitä, että jokainen meistä on hyvä myyjä. Koko elämäsi ajan sinulle on kehittynyt aivan oma, persoonallinen myyntitekniikka joka sopii juuri sinulle. Aloitimme harjoittelun jo lapsina ja kokeilimme erilaisia tapoja ilmaista itseämme. Varttuessamme kehitimme neuvottelutaitojamme. Ensin neuvottelimme vanhempiemme kanssa karkkikiintiöistä, sen jälkeen viikkorahoista ja kotiintuloajoista. Kun käymme treffeillä, sekin on myyntityötä! Pyrimme piilottamaan heikkoudet ja nostamaan esille hyviä puolia, aivan kuten menettelemme tuotetta tai uutta ideaa asiakkaalle myytäessä.
Pitää vain osata hyödyntää jo valmista tekniikkaa ja käyttää sitä myyntipuheessasi.

Unohda näytteleminen ja julkisivun ylläpitäminen! Käytä sen sijaan kaikki energiasi parhaan mahdollisen myyntipuheen pitämiseen – ihan omana itsenäsi!

Uskoisin toisen tärkeän menestyskriteerin olevan selkeä oma identiteetti. Me nuoret teemme usein kardinaalimokan tavatessamme ensimmäisen asiakkaamme, toimeksiantajan tai pomon lankeamalla eräänlaiseen roolisuoritukseen. Heittäydymme elokuvista ja televisiosta tuttuun rooliin.
Esitämme stereotyyppistä, korrektia ja tylsää bisnesmiestä ja uskottelemme sen olevan ainoa tapa olla.
Kulissi saattaa hämätä jonkin aikaa. Kuukauden, tai ehkäpä vuodenkin. Mutta entä sitten kun et enää pysty tai jaksa ylläpitää roolihahmoa ja julkisivu romahtaa? Paljastat oman epävarmuutesi ja haavoittuvaisuutesi ja henkilö, joka aiemmin oli luottanut sinuun ei enää pysty ottamaan sinua tosissaan. Tai vieläkin pahempaa, alkaa hyödyntämään sinun epävarmuuttasi.
Miksi käytämme niin paljon energiaa oman ainutlaatuisuutemme peittämiseen työmarkkinoilla? Me nuoret, jotka olemme täynnä uusia ideoita ja toiveita. Meillä kun on täysin erilainen tapa lähestyä ongelmia.
Unohda näytteleminen ja julkisivun ylläpitäminen! Käytä sen sijaan kaikki energiasi parhaan mahdollisen myyntipuheen pitämiseen – ihan omana itsenäsi!
Tähän loppuun sopii eräs suosikkisitaateistani, joka on kiinteistövälittäjä Fredrik Eklundin käsialaa: ”People will always forgive you – probably adore you – for being exocentric, but they will nerver forgive you (if they even notice you) for being boring.”
Oliwer Bäcklund,
yrittäjä, 19 v.
käännös Mikael Heinrichs