Flytande matta som överraskar

Mångsidig matta. Arnold Uschanoff (t.v.) och Sebastian Fröberg demonstrerar den flytande mattan – som också kan användas till bland annat båttvätt. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Foto: Mikael Heinrichs
Mångsidig matta. Arnold Uschanoff (t.v.) och Sebastian Fröberg demonstrerar den flytande mattan – som också kan användas till bland annat båttvätt. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Foto: Mikael Heinrichs
En grupp Noviastuderande, bland dem Pargasborna Arnold Uschanoff och Sebastian Fröberg, har utvecklat en flytande matta som kan användas till mycket.
Andelslaget Crevendi bildades hösten 2015 som en del av studierna av en grupp blivande tradenomer vid Novia i Åbo. De har utvecklat en ny produkt som de på allvar lanserar nu – en flytande matta som kan användas till både ett och annat.
Det handlar om mattor i två olika tjocklekar – 3,5 cm och 5 cm – i olika storlekar som kan användas bland annat som tillfällig brygga, landgång, hjälpmedel vid båttvätt, eller först och främst som vattenleksak.

– Den är faktiskt överraskande stabil och lätt att flytta på. Ju mera tyngd som fördelas jämnt på den, desto mer stabil blir den, konstaterar Sebastian Fröberg som tillsammans med Arnold Uschanoff hör till Pargaskontingenten i andelslaget.
– Idén kom egentligen från oss två och vi har vidareutvecklat idén inom hela teamet på 22 personer. Bland annat har vi hittat på olika utvecklingspunkter. En av dem är ett muskelträningsprogram, berättar Uschanoff.
Då grabbarna demonstrerar mattan vid Kalkholmsbryggan i Pargas är det aningen kraftigare sjögång än tidigare gånger de testat den.
– Nu har vi faktiskt litet sjögång, men överraskande stabil är den oberoende. Då mattan är spänt förtöjd är den inte lika följsam i hårdare sjö, medger killarna.
Uschanoff och Fröberg är antagligen de i andelslaget som har det största båt- och skärgårdsintresset. Mattan i storleksklassen 1 x 2 meter håller utan problem dem båda, så 160 kilo är inget problem ens på den minsta mattan i sortimentet som sträcker sig ända till 10 x 2 meter stora mattor.
– Efterfrågan på de minsta mattorna har faktiskt överraskat oss och det har blivit en del sena sommarkvällar på skolan då vi gjort mattorna klara för leverans. Också de större mattorna på 2 x 5 meter har vi fått en del förfrågningar på, säger Fröberg.
Andelslaget har i första hand marknadsfört sin nya produkt via sociala medier och bland annat finns en Youtubevideo som på under en vecka samlade över 11 000 visningar.
– Det blev en riktigt bra boom där. Lanseringen körde egentligen igång under midsommarveckan och nu är tanken att demonstrera den i gästhamnar runtom i regionen under sommaren, säger de.
Den första prototypen togs fram redan i vintras, och utvecklingsarbetet har framskridit rätt fort. Tack vare att man har studerande från olika håll av landet med i andelslaget, kommer produkten att kunna presenteras på många olika håll.
– Det blir ett sommarjobb på samma gång och aningen knepigt att få att gå ihop med det vanliga sommarjobbet, medger killarna som verkligen tror på sitt koncept.
– Det här är ett ganska skönt och hållbart alternativ till en uppblåsbar gummimadrass i poolen.
Killarna inledde sina studier förra hösten och andelslagens livstid är i princip studietiden ut – men är idén tillräckligt bra för att bära sig också efter det är det fritt fram att fortsätta.
– För tillfället är ljusblå den enda färgen vi har på mattan, maritim som den är. I dag är det nog ganska kraftig vind, men hyfsat bra håller den trots det. Då det handlar om vattenlekar har det förstås ingen större betydelse, men annars vill man ju klara sig hyfsat torr om fötterna, skrattar de.
Alternativa användningsområden har de funderat rätt mycket på. Förutom muskelkonditionsprogrammet som tidigare nämndes är den också optimal att sola på.
– Den lagrar värme och det är mer angenämt att ligga på den och sola en litet kyligare dag. Och det är enkelt att komma upp på den om man trillat i också, den kan t.ex. användas som en förlängning av simbryggan på båten, påpekar de.
Mikael Heinrichs
050 306 2004/mikael.heinrichs@aumedia.fi