Samarbetet har blivit svårare

Jag minns hur Katedralskolans dåvarande rektor Bertel Wahlström stolt introducerade sin ” nyfunna vän Wilma” på en av mina söners gymnasieintroduktion för ungefär 15 år sedan. Då kändes det främmande och konstigt, men senare insåg jag vilket tryggt och effektivt kommunikations- och samarbetsmedel Wilma faktiskt är. Vi möts av nyheter om hur bildningsnivån gått ner, om hur allt färre väljer akademiska studier. Vi berörs av nyheter om hur alltfler av ungdomarna mår psykiskt sämre. De sitter hemma vid sina skärmar och deppar. Samtidigt har samarbetet skola-skolhälsovård försvårats avsevärt i och med de nya välfärdsområdena. På grund av en ny lag får skolpsykologerna inte längre ha tillgång till sina elevers uppgifter på Wilma.

Samtidigt som jag dagligen försöker följa med hur de elever jag jobbar med mår (för tillfället ett hundratal), så får jag inte längre se på Wilma om de varit frånvarande, om de fortsättningsvis får anmärkningar för glömskor, om deras vitsord rasat, om deras pedagogiska stödplaner fortsättningsvis är tillräckliga eller om de borde få mera stöd. Alla mötesprotokoll och pedagogiska planer jag själv varit med om att forma är nu omöjliga för mig att få åtgång till.
Dessa uppgifter har jag fått under nästan alla de 18 år jag jobbat som skolpsykolog. Jag träffar barnen, försöker stödja dem tillsammans med föräldrar och lärare. Ibland testar jag dem för att se om deras pedagogiska stödplaner borde förnyas. Ibland utför jag psykologundersökningar för remisser till specialsjukvården och rehabilitering.

Jo, jag kan möjligen be lärarna printa ut all information, men det skulle innebära en massa extra jobb för dem och fylla arkivskåpen med ytterligare hundratals sidor konfidentiellt material. Otroligt tidskrävande och frustrerande. Ett samarbete som tidigare löpt smidigt har nu försämrats åtskilligt bara på grund av denna lag. Wilma har känts som ett tryggt redskap i motsats till epost och annat. Föräldrar har skrivit personliga meddelanden om sin oro över sina barn, barnen har skrivit om sina grubbel och frågat när vi kan träffas igen. Lärare har med vårdnadshavarens lov skrivit om sin oro.

Varför kan jag inte ringa i stället? Jag har varken elevers, föräldrars eller lärares telefonnummer. Jag har två timmar telefontid i veckan, det räcker inte långt för att få tag i hundratals personer. Utöver telefontiden sitter jag fast med elever så gott som nonstop mellan kl. 8-17 och ändå räcker tiden inte till. Situationen är bedrövlig för mig som skolpsykolog, men även skolhälsovårdare och skolkuratorer sitter i samma båt. De är lika stressade och bekymrade över hur tiden nu skall räcka till att faktiskt hjälpa barnen i deras illamående istället för att ösa tid på att försöka hitta uppgifter som tidigare löste sig med några klick på datorn.
Jag åker varje vecka ut till skolorna i skärgården. Ibland en två timmars färd bara för att konstatera då jag kommer dit att hälften av barnen jag skall träffa råkar vara sjuka. Jag har alltid haft som mål att mina elever skall få hjälp inom 7 dygn, men hur sjutton skall jag nu klara av detta?

Nina Forsten-Lindman
Skolpsykolog

Var först att kommentera

Kommentarer

Alla som kommenterar PK:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Underteckna kommentaren med både ditt för- och efternamn, tack.


*